Välj de kapitel du vill läsa genom att följa länkarna, gå
tillbaka till innehållsförteckningen genom att klicka på de blå
prickarna mellan avsnitten.
Innehållsförteckning
Förord
Inledning
Hur var det innan feodaltiden?
Kinesisk och koreansk
invandring
Den första statsbildningen
Buddhism eller shinto?
Storgods bildas
Från
arrendelotter till storgods och decentralisering
Familjen Fuyiwara
Isolering
Murasakis Genji monogatori
Feodalismens början
Kamakuraperioden, 1185 - 1332
Kultur och
religion under Kamakuraperioden
Muromachiperioden, 1332 – 1572
Kultur under
Muromachiperioden
Azuchi Momoyamiperioden
1573 – 1602
Edo-perioden
Kultur under
Edoperioden
Egna kommentarer
Källförteckning
Förord
Detta arbete skall dels handla om vilken påverkan och konsekvens som
kontakterna med Kina, Korea och Europa har haft på Japans tidiga
utveckling i fråga om kultur, religion, hantverk m.m. men det skall
också handla om hur feodalismen fick så starkt fotfäste i Japan under så
lång tid (1160 - 1868). För att ge läsaren en klarare bild av denna
utveckling kommer jag ta med henne/ honom på en resa genom århundraden
av spännande händelser.
Jag har valt detta ämne därför att jag tycker de asiatiska kulturerna är
väldigt intressanta. För några år sedan hade jag en period då jag bara
läste skönlitteratur med japanska och kinesiska historier. Att skriva
det här arbetet kan dels ses som en fortsättning på det intresset, dels
som någon slags förlängning på det fördjupningsarbetet om Kina jag
gjorde på A-kursen. Det är ett sätt att fördjupa kunskaperna i dessa
kulturer som innehåller för mig (oss) så spännande och exotiska inslag.
Inledning
Mitt fördjupningsarbete handlar om Japans historia från 200 f. Kr. till
1868. Min avsikt var att spåra tillblivelsen av feodalismen bakåt i
tiden och att påvisa betydelsen av utländska influenser för dess
tillblivelse
Tiden före feodalismen gav den dess styrka och makt, kan man säga.
Krigarnas lag – bushido möjliggjorde sedan för feodalismen att stanna
kvar som styrelseskick ända tills 1868. Emellertid började shogunatet
vackla redan vid 1700-talets början.
Det knepiga med det här arbetat har varit att knyta ihop trådarna när
olika styrelseskick och shogunat har avlöst varandra. I och med att
styrelseskick och samhällsbild förändrades så ändrades även titlar och
ämbeten, krigare blir godsherrar och ämbetsmän, godsägare blir
feodalherrar och så vidare, men jag tror att jag till slut har lyckats.
Jag har många gånger varit tvungen att gå tillbaka i historien och till
böckerna för att försöka klarlägga vissa utvecklingsfaser som har varut
otydliga. Samtidigt är många detaljer utelämnade, det här arbetet skulle
i annat fall bli dubbelt så långt.
De böcker jag valt som referenslitteratur är Asiens Historia, Japans
Historia, Japan – kultur och historia, Världen Idag – Japan och Korea
och Människans Historia – avskilda världar. De båda förstnämnda var
väldigt övergripande, beskrev endast de stora dragen i historien utom på
valda bitar medan den tredje var väldigt ingående och beskrivande, de
många namnen och de japanska begreppen gjorde att det ibland var svårt
att hänga med. De två sistnämnda är encyklopedier med ganska begränsade
artiklar om det förgångna Japan. Jag har också använt mig av Berättelsen
om Genji, en roman skriven på 1000-talet som lite kuriosa och en samtida
historia om hur det faktiskt kunde gå till, samt ett kapitel om Japan ur
Den absoluta statens utveckling som var till stor hjälp när jag skulle
knyta ihop trådarna. Några delar av Nationalencyklopedin har också varit
till hjälp i sakfrågor.
Med hjälp av litteraturen jag läst har jag försökt, utifrån mina
funderingar och slutsatser, skapa mig en egen bild av historiens
ursprung; huruvida den stämmer eller ej låter jag vara osagt. Den
skiljer sig säkert inte nämnvärt från mina källor men varför Japans
utveckling blev som den blev framgår inte rätt ut i dem. De bara
konstaterar fakta. Undantaget är Michael Nordbergs Asiens historia.
De namn, förutom namnen på kejsarna, som förekommer i den här
redogörelsen betecknar i de allra flesta fall ett familjenamn. Där inte
så är fallet framgår det av texten. Japanerna sätter familjenamnet först
och så har jag också gjort.
Kejsarna hade under lång tid en väldigt underordnad roll och avlöste
varandra med ett par års mellanrum, varför deras namn är utelämnade utom
där jag tycker de har spelat en avgörande roll.
Hur var det innan feodaltiden?
Historisk bakgrund
Japan har förmodligen varit permanent befolkat sedan stenåldern, för 30
000 år sedan. Under den äldre stenåldern hade Japan fortfarande
landkontakt med fastlandet. För ca.10 000 år sedan fick landet sin
nuvarande form . Ainufolket, en etnisk folkgrupp med europeiska drag som
man tror har ett visst släktskap med sibiriska folk, var troligen de
första bosättarna på Honshu och Hokkaido, möjligtvis kom de på ett ännu
tidigare stadium. De invandrande mongoliska befolknings- grupperna som
senare kom bosatte sig på Kyushu och Honshu. Det underlägsna ainufolket,
med dess stenålderskultur, blev antingen uppblandade med dem eller
bortmotade allt längre norrut. Idag är de en minoritetsgrupp som endast
finns kvar på Hokkaido.
Före år 300 e.Kr. bestod Japan av många små självständiga
samhällen/klaner styrda av en präst eller prästinna vald av klanen. De
olika klanerna ansåg sig härstamma från en och samma stamfader eller
moder. Gudarna man dyrkade var också olika för de enskilda klanerna.
Dessa två faktorer hjälpte i hög grad redan då till att stärka
solidaritetskänslan inom klanen. En känsla som troligtvis kom att betyda
mycket även vid den senare utvecklingen av feodallänen.
Kinesisk och
koreansk invandring
Redan långt innan Kristi födelse var invandringen från Kina och Korea
stor. Invandrarna införlivades troligtvis av de samhällen som fanns
eller byggde sig egna byar . Mongoliska erövringar via Korea gjordes
förmodligen också. Invandrarna förde bland annat med sin kultur och
risodlingskonsten och omkring 200 f. Kr. introducerade mongolerna även
konsten att bearbeta järn och brons. Japan utvecklades från stenålder
till bronsålder på några århundraden.
Järnredskapen gjorde att risodlingen gick lättare. De som hade bördigare
land började få ett visst överskott. Andra mindre gynnade kunde ett
dåligt år bli tvungna att byta mark mot mat; fattiga blev därmed
beroende av rika vilket gjorde att klasskillnader började uppstå. Detta
ledde till att vissa familjer fick mera makt. I Naraområdet, som var ett
utvecklat område, fanns det ett stort samhälle med risodling som
näringsgren. Det var där som Yamatoklanen slutligen tog makten år 300.
Den första statsbildningen
Yamatoklanen hävdade att de härstammade från solgudinnan Amaterasu.
Yamato vann genom strider suveränitet över de andra klanerna varefter
han bildade ett hov i Nara (1). Han enade Japan i den bemärkelsen att
han blev de andra klanernas överhuvud, dessa behöll dock det lokala
inflytandet, så egentligen är det kanske fel att benämna det stat.
Däremot blev Yamatoklanen grunden till den kejserliga dynasti som har
levt kvar sedan dess.
De andra klanerna som var grenar av släkten bildade ”hov”. Klanerna var
ägare till stora markområden. De ”ägde” även folket som bodde där.
Yamato lade sedan även vissa delar av södra Korea under sig men på
mitten av 500-talet återerövrades dock området av koreanerna.
Kejsaren makt var av både politisk och religiös karaktär. Förutom att
vara ledare förrättade han de religiösa riter som hörde ihop med den
animistiska religionen vilken kom att benämnas shinto – gudarnas väg, -
där man ser på naturen som besjälad av andar, t ex solen. Soldyrkan är
den viktigaste riten i shinto som trots senare påverkan förblivit
relativt opåverkad.
Under Yamatoeran fortsatte invandringen stötvis under flera århundraden
, då många flydde från det politiska läget i Kina. Denna invandring kom
att prägla hela det japanska kulturlivet i flera århundraden framåt.
Många nyheter kom in i landet; silkesodling, vävkonsten och konsten att
bygga skepp. Än viktigare var kanske att de många invandrande munkarna
även förde med sig nya religioner, konfucianismen och buddhismen. Med
buddhismen kom mot slutet av 400-talet även det kinesiska skriftspråket
till Japan.
Denna tid i den japanska historien hade därmed en stor framtida
betydelse för den fortsatta utvecklingen i Japan. Kanske kan man säga
att Kina var för japanerna detsamma som Antiken var för Europa under
renässansen.
Buddhism eller shinto?
Mot slutet av 500-talat när buddhismen officiellt hade introducerats hos
Yamatoklanen orsakade den ett uppror. På grund av sin olikhet med
shintoismen var det många som var emot den, de förstod den helt enkelt
inte . Shinto kan man säga dyrkade världen med dess innehåll. Kami
kallas objekten för dyrkan som kan vara konkreta: träd, berg, solen och
andra naturföreteelser, eller abstrakta som fruktbarhet. Kejsaren var en
människogud och även döda hjältar och förfäder dyrkades.
Buddhismen förespråkade att man genom att överge världen kunde nå fram
till befrielse från lidande och önskningar. Detta måste ha tett sig
ganska absurt och motsägelsefullt för japanerna. Buddhistanhängarna
avgick dock med segern och Shotoku, en prins som ansågs som duglig och
framsynt, sattes på tronen av den vinnande Soga-klanen. Soga-klanen som
var släkt med prinsen kunde efter segern ta över hovets ekonomi och den
politiska makten. I och med det blev de snart så mäktiga att de kunde
styra riket efter egna önskemål.
Shotoku var den som skrev Japans första konstitution, vilken grundar sig
på konfucianska politiska ideal och buddhistiska fredstankar. I
konstitutionen betonas att ”fred bör hållas, buddhismen respekteras, de
mäktiga klanerna skulle behålla sin inbördes rangordning och underordna
sig den kejserliga auktoriteten.”
Under hans tid sändes de första sändebuden till Kinas hov, med sig hade
de ett stort följe av studenter och präster. Dessa förmedlade sedan
vidare det de hade lärt sig vid tillbaka-komsten. Från Kina kom även den
konst och hantverk som hörde buddhismen till: målningar, Buddha-statyer
och andra konstskatter. På det här sättet införlivades den kinesiska
kulturen mer och mer med den japanska.
Shotoku gynnade också buddhisterna genom ceremonier och stora
tempelbyggen som ofta uppfördes på samma plats som en shintohelgedom.
Rollen som kejsare gled mer och mer mot att endast vara en religiös
ledare för shinto som utförde ständiga och betungande ceremonier.
Buddhismens inflytande ute i provinserna var fortfarande mycket svag.
I takt med att nya buddhisttempel byggdes, uppfördes också stora
shintotempel som en motvikt eller kanske i protest. I Ise (2) byggdes
det tempel som var helgat åt Amaterasu, sol-
gudinnan, och dit sände man systematiskt en kejserlig prinsessa som
prästinna. Det utformades också ett ritualsystem av myndigheterna som
angav hur de olika ritualerna skulle genomföras. Detta gjorde att shinto
blev en mer medveten religion. Det var också under den här tiden som
tooriportar började förekomma. Tooriportarna markerade gränsen mellan
den världsliga och andliga världen vid den heliga tempelmarken. Med
tiden kom buddhismen och shinto att samexistera i harmoni med varandra.
Konfucius bidrag till Japan var mer av en etiklära: hur man skulle
förhålla sig till varandra och till överordnade och hur lojalitet, plikt
och vördnad skulle vara människors rättesnöre. Denna lära kom att bli
väldigt viktig för feodalismen.
Till en början byggdes templen i direkt anknytning till de städer som
existerade, men år 737 fanns det tempel i varje provins. De styrande
utnyttjade buddhismen för egna syften, det vill säga att via religionen
komma till rätta med jordiska problem. Dess värderingar utnyttjades vid
uppbyggandet av staten och de moment som inte passade de styrande
rensades bort. Även prästerna utnyttjade de styrande för att få höga
politiska poster. Med tiden kom olika buddhistiska skolor att strida mot
varandra och mot de styrande.
Buddhisterna var nog en sorts opportunister; de stannade där rikedomarna
fanns och blev korrupta och makthungriga istället för att missionera ute
bland folket på landsbygden. Jag är kanske lite orättvis där, det var ju
trots allt de styrande som upplät templen åt dem. Folkets eventuella
upprorskänslor kunde man tygla genom att ständigt ge dem nya tempel att
bygga. Så förmodligen hade övergången till buddhismen gått snabbare om
de kommit närmare folket från början. För dem var de nog snarare en
belastning. När jag hade grävt djupare i detta läste jag att en präst
faktiskt blev straffad för allmännyttig verksamhet . Detta visar att
inte alla var så dåliga som jag först ville göra gällande. Buddhismen
var även lite osynlig, kan man säga. Under den första tiden gick den
först och främst ut på att studera de olika lärorna inne i templen.
Dessa omständigheter gjorde säkert att gemene man förknippade buddhismen
med de rika överklasserna och det vet man väl vad de skattetyngda
bönderna tyckte om dem, eller? De bodde ju också närmare naturen, levde
av den. Shintoismen låg närmare till hands för dem. Fick jag välja så
skulle jag hellre dyrka ett vackert vattenfall än intigheten och
tomheten.
Den influens som buddhisterna kom att få över kejsaren och hovet fick så
småningom konsekvenser som jag återkommer till senare i texten . Utöver
det som jag redan nämnt om konfucianismen blev den en viktig filosofisk
lära under Tokugawa-shogunatet.
Storgods bildas
På 600-talet infördes även det i Kina gällande förvaltningssystemet till
Japan och modifierades efter japanska behov. Japan blev därmed att
kejsardöme med centraliserat styre. Tidigare hade klanerna styrt sina
områden enväldigt och man stred ständigt sinsemellan om den politiska
makten. Nu ville Sogaklanen bilda en stat där kejsaren var i centrum.
Taikareformen
Taika-reformen som infördes innebar följande:
• All mark tillhörde kejsaren.
• Han och alla mäktiga klaner skulle upphöra med att äga livegna , de
gavs istället arrendelotter på livstid. Arrendarvodet är i det här
sammanhanget lika med skatt.
• Landet delades i provinser, provinserna i distrikt, distrikten i
mindre områden och områdena i kobunden (risfält), varefter man
arrenderade ut jordlotter till folket.
• Adelsmännen fick ett större markområde.
• Arrendet fick man på livstid. Varje kobunden beskattades därför hade
man inte lov att sälja eller köpa jord. Ett hushåll gavs en sammanhållen
markyta. Vid dödsfall drogs arrendet in för just den jordlotten vilket
innebar en minskning av jordarealen för den återstående familjen.
• I alla stora och små enheter fanns en styrande ämbetsman.
• Det infördes ett system för utarrenderingen, skatteuppbörd och
mantalsskrivning.
• Trafiknätet byggdes ut och militära anläggningar skapades för att
upprätthålla styret.
• Man organiserade också en värnpliktsarmé för vakttjänstgöring vid
slottet och andra strategiskt viktiga platser.
• Alla inklusive slavar hade rätt till ett arrende. Det innebar att ju
fler slavar man ägde desto större område fick ägaren arrendera eftersom
jordlotterna delades ut i ett sammanhållet område för det aktuella
hushållet. Slavar var dock en underklass som inte hade rätt att bosätta
sig var de ville. De hade inte heller rätt att gifta sig
• Bönderna beskattades och tvingades även att utföra dagsverken samt
göra krigstjänst. Skatten betalades i ris och andra naturaprodukter.
Arbetsplikten var dock den viktigaste biten för staten. Ämbetsmännen, de
tillsatta förvaltarna i en provins kunde också ta ut bönderna för 60
dagars tjänstgöring, vilket innebar att det ofta fattades arbetskraft på
det egna risfältet.
Den enda privatägda marken tillhörde adeln och klostren som hade
resurser för att bryta ny mark eller förbättra gammal mark. Från 743
tilläts man, om man bröt ny mark eller förbättrade gammal mark, att bli
permanent ägare till den. Klostren var enligt lag skattebefriade och
adeln kunde även utnyttja sin politiska ställning till att få rätt att
äga mark genom vapenmakt eller korruption. Huvudsaken var att man hade
stöd från någon av kejserligt blod.
Från arrendelott till storgods och decentralisering
Arbetsplikten var den mest betungande skattebördan för bönderna som, om
de kunde, helst betalade i natura Så för att slippa alla betungande
skatter ”donerade” enskilda små och större jordinnehavare sin mark till
dessa och de mäktigaste donatorerna sattes av adelsmannen in som
förvaltare på egendomen. Bönderna knöts till de här privata godsen i ett
beroendeförhållande; de blev skatte- befriade men betalade i stället en
arrendeavgift och var beroende av godsägarens beskydd. Godsägaren eller
förvaltaren var i sin tur beroende av den adelsfamilj/ kloster som stod
som formell mark ägare. Under 700- och 800-talet hade alla små
arrendatorer knutits till de stora godsen och den centrala styrelsen
fick allt mindre betydelse (och skatteinkomster) och kejsarfamiljen
förlorade till slut kontrollen. Vid 900-talets slut var Taika-reformen
bara ett betydelselöst ord.
Landets ekonomi var nästan helt beroende av böndernas skatter och detta
system, tror jag, ligger tillsammans med den samtida privatiseringen av
många egendomar till grund för det senare systemet med feodalgods.
De kejserliga ämbetsmännen som var satta att driva in skatterna började
också ta för sig för egen räkning. Behovet av försvar på egendomen, mot
fiender och kejsarens skatteindrivare, gjorde att grupper av väpnade
män, som oftast var före detta värnpliktiga organiserades och anställdes
med lön (ris) på godsen.
Mäktiga godsägare eller ämbetsmän som efter sin tjänstgöring stannat
kvar i provinserna med olagligt tillskansad egendom kunde ha upp till
flera tusen krigare. Ur dessa godsägargrupper växte senare militäradeln,
”samurajerna”, fram; men några kan också ha kommit ifrån jordlösa
aristokrater och rika smågodsbönder. Samuraj betyder ”den som tjänar”,
och avsåg många gånger även vanliga soldater, men efter hand blev
samurajernas status ärftlig. De mest framstående samurajklanerna var
genom ingifte och långväga släktskap förgreningar av den stora
kejsarfamiljen.
Som jag ser det ligger detta förvaltningssystem helt till grund för det
feodala systemets uppkomst som växte fram på gott och ont. Ur systemet
kunde det växa fram en elit som skodde sig på centralmaktens bekostnad.
Den senare försvagningen av kejsarens makt och inflytande som skedde
underlättade förstås också,. Man gick från ett system med arrende till
ett annat system som också innebar arrende, frivillig mer eller mindre
visserligen, men ändå. Vad blev resultatet? I slutändan orsakade den
kejsarfamiljens fall.
Familjen Fuyiwara
År 710 hade man i Nara byggt en ny huvudstad efter mönster av den
kinesiska Tangdynastins huvudstad Chángan med en kvadratisk rutmönstrad
stadsplanering . Enligt den kinesiska kosmologin var det så man skulle
bygga; med vägar vinkelrätt mot varandra i de olika väderstrecken,
omgjärdade av en stadsmur. Både stadens kvadratiska grundplan,
utformning av viktiga byggnader och hur staden placerades i landskapet
har sin grund i kosmologi och magiska kvadrater .
När det kejserliga residenset flyttade dit var syftet att centralisera
styret och makten. Man öppnade marknader både i Nara och ute i
provinserna. Där sålde bönderna sina olika produkter. Myntsystemet hade
kinesisk förebild men blev aldrig någon succé. Det finns inga klara
uppgifter om hur det var innan men innan Taika-reformen så hade de
flesta bönder lägre status och var underställda sina respektive
klanhövdingar så eventuellt överskott tillkom väl dem. Man kan ju också
tänka sig att en viss bytesmarknad förekom.
Nara omgavs av stora buddhistkloster och deras ökade makt oroade flera
aristokratiska familjer, främst familjen Fuyiwara. År 770 tillsatte
familjen Fuyiwara, efter skickliga mani-pulationer, en ny kejsare. Hans
son flyttade senare huvudstaden till Kyoto (3), främst för att komma
bort från buddhisterna. De förbjöds att bygga sina kloster i Kyoto och
att blanda sig i politiken; höga ämbetsmän fick inte heller vara
praktiserande buddhister. Familjens fortsatta manipulationer och
ingiften i den kejserliga familjen resulterade i att den fick allt
större makt och kontrollerade allt fler storgods. Från mitten av
800-talet hade de full kontroll över kejsarfamiljen. De hade genom
arvsrätt fått posten som kejsarens förmyndare, det som kallades ”mannen
bakom tronen”, och de hade också ärftliga rättigheter till
premiärministerposten och andra höga ämbeten .
Mot slutet av 1000-talet infördes ett nytt politiskt system, insei, som
innebar att makten kom att ligga hos den abdikerande kejsaren. Den
makthavande kejsaren kunde styra enväldigt till skillnad från den
regerande kejsaren eftersom han var bunden av restriktioner och
plikter.Därmed förlorade familjen Fuyiwara sitt inflytande.
Isolering
I takt med Tangdynastins förfall i Kina minskade det glorofierade
japanska intresset för Kina och deras kultur, och man började utifrån
den kinesiska kulturen utveckla en egen. Man ville inte längre se sig
som underlägsna Kina. Från år 839 upphörde de officiella kontakterna med
Kina. De enda som fortfarande gjorde resan var köpmän och munkar.
Isoleringen gjorde att japaniseringen av den i Japan befintliga
kinesiska kulturen gick snabbare.
Man började också utveckla ett eget skriftspråk. Detta var inte så lätt
eftersom kinesiska ord är enstaviga och japanska är flerstaviga. Även
fonetiskt var de olika. Resultatet blev två stavelsesystem, hiragana och
katakana kort kallat endast kana, där man förkortade de kinesiska
tecknen. Dessa blandades även med kanji, tecken som betyder ett helt
ord. Det hela var mycket invecklat men så pass mycket kinesiska termer
och ord var redan etablerade. Ett byte av skriftspråket mot t ex vårt
alfabete hade inneburit enorma svårigheter. Men det hade varit mycket
lättare att lära sig eftersom det hade betydligt färre tecken än det
kinesiska skriftsystemet .
Kinesiskan förblev länge männens skriftspråk och man satte en ära i att
skriva så sirligt och vackert som möjligt. Kalligrafisk konst förblev
länge männens område. Murasakis Berättelsen om Genji är däremot skriven
på hiragana som användes mest av kvinnorna .
Konst, hantverk med mera förlorade gradvis det kinesiska arvet och blev
sin egen särart. God smak var ett viktigt inslag i formgivningen och
designen.
Det här var nog en viktig period, när man utan yttre påverkan kunde
utveckla sitt sinne för det vackra och sköna som kännetecknar japansk
konst och hantverk. Inom litteraturen hade man den första guldåldern på
1000-talet. Det skrevs poesi, flera skönlitterära verk, historieböcker
och buddhistisk litteratur. Det utvecklades en inhemsk måleristil,
Yamato- måleri. Man översatte folksagor till färgglada serier på
bildrullar. Textilier visade upp samma glada, starka färger som
målerier. Olika tekniker i lackarbeten utarbetades.
Murasakis Genji monogatori
Denna roman som skrevs på 1000-talet är en av Japans mest kända romaner
från den tiden. Den handlar om Genji, en ung prins liv. Författarinnan
var en hovdam av fin familj. Hon skrev boken främst för att roa de andra
palatsinnevånarna.
Det som fascinerar mig är inte de kärleksäventyr som romanens
huvudperson, Genji, har. Utan det är den finess som de utförs med: korta
insmugglade poem med många under- meningar, diskretion, överdrivet
artigt, mycket hysch-hysch och helst maskerad för att inte bli igenkänd
av någon. Man kan också få sig en inre bild av hur kejsaren och hovet
levde, vilka plikter och restriktioner som fanns för dem.
På kejsarens lott föll alla de religiösa ceremonier som ständigt
återkom, invigningsriter och utnämningar av ämbetsman. Alla var mycket
påkostade evenemang som alltid drog en stor mängd människor till sig .
Kejsaren anordnade också fester för att ära något eller någon. På
festerna fanns det alltid dans- dikt- och musiktävlingar, även ordlekar
var vanliga. Alla försökte givetvis överglänsa varandra.
När prästinnan till Ise-templet blivit utsedd, följde hela hovet med
till Ise för att vara med om de riter man utförde i samband med
invigningen. Vid de processioner som genomfördes på palatsområdet satt
kvinnorna gömda bakom gardinerna på sin bärstol. Över huvud taget när de
skulle någonstans använde de i sina bärstolar.
Att läsa den här romanen ger lite mer verklighetsunderlag än den övriga
litteraturen jag läst eftersom man vet att den är skriven under
1000-talet. Hovlivet levandegörs på ett sätt som får en att känna sig
som en direkt åskådare. Fast man får tänka på att boken var skriven för
att underhålla hovet så vissa försköningar eller fria fantasier är
säkert tillfogade.
Feodalismens början
Kamakuraperioden, 1185 –
1332
Från 1000–talet hade de statsägda jordlotterna minskat i antal. De
privatägda egendomarna hade expanderat kraftigt tack vare uppmaningar av
centralmakten att bryta ny mark. Hovadeln förlorade all kontroll över
ekonomin och politiken. Adelsmannen/ämbetsmannen, den skattebefriade
(lagligt eller olagligt) godsägaren som har beskrivits tidigare, blev en
central figur som försvarade sin provins från central- makten med lejda
krigare. De var före detta värnpliktiga eller mindre betydelsefulla
smågodsägare. De krigiska adelsfamiljerna förenade sig i större områden
och blev på så sätt mer kraftfulla och mäktiga. Men för att hävda sin
egen existens behövde man ledare som var av kejserligt blod . Minamoto
Yoritomo var av en sådan familj.
På 1100–talet var det framförallt två rivaliserande familjer som växt
sig särdeles stora. De var bägge familjer med militär bakgrund som
lyckats bli medlemmar av aristokratin. Var och en stod i spetsen för
stora truppsamlingar. De hade båda ett stort inflytande över hovet, men
ett stort sjöslag (4) avgjorde slutligen familjernas öde där familjen
Minamoto avgick med segern.
Yoritomo fick, både av det regerande hovet och av de f.d. kejsarnas
administration, rätten att ta hand om och administrera skatterna i hela
Japan. För denna uppgift samt ordningsuppgifter stationerades en
godsförvaltare, jito, i de olika distrikten. Samtidigt stationerades en
annan distrikts-ämbetsman, shugo , att kolla jitons lojalitet. Dessa män
var shoguns betrodda vasaller.
Från Kamakura (5) byggde Yoritomo upp sin politiska maktapparat med
vasaller och under-vasaller av olika slag som hade olika uppgifter. Alla
vasaller, stora och små, hade samma inbördes förhållande där prestation
och motprestation ställdes mot varandra; det gällde att utmärka sig för
att få fördelar. Vasallerna var ledande krigare som blev vasaller av
olika anledningar; dels ville de ha Yoritomos erkännande och skydd av
egendomar, dels ville de medverka i krig och få erövrade markområden som
belöning. I utbyte mot detta skulle de stå till Yoritomos förfogande i
krig. Godset/provinsen sköttes efter eget tycke och smak, hade egen
rättsskipning och förvaltning utan inblandning av shogun.
Det ekonomiska systemet var helt och hållet beroende av böndernas
arrenden och skatter, därifrån utbetalades löner/ris till krigare och
administratörer. Överskottet kunde användas till exempel för inköp av
vapen eller för att bättra på sin rikedom. På det här sättet fick
Yoritomo både militär och polisiär makt över Japan.
1192 utnämnde hovet Yoritomo till shogun , överbefälhavare, vilket ledde
till att hovet förlorade sin politiska makt. Den religiösa särställning
som kejsaren hade fick han behålla. Hovet lämnades ifred och tilläts
fortsätta sin skuggregering. Därmed var Japans första militärdiktatur
bildad. Sitt huvudsäte hade den i Kamakura.
När jiton i sin nit började utöva mer och mer makt mot kejsarfamiljens
områden, de var från början skattebefriade, i väst startade den f.d.
kejsaren Gotoba krig mot Kamakura-shogunatet, men han besegrades. De som
stod på Gotobas sida fråntogs all vidare makt och inflytande. Den
besegrade kejsaren förvisades. Ett nytt ämbete tillsattes, dels för att
bevaka hovet, dels för att vara en kontaktperson mellan hovet och
Kamakura.
För krigaradeln del var markinnehavet viktigt eftersom det länge pågått
strider om äganderätt till olika områden. Lagar omarbetades för att
bättre passa tidens krav; anpassades
till krigarsamhälle, och man begränsade jitons och shoguns
ämbetsmannarättigheter. Där framhävdes också familjeöverhuvudets
rättigheter och lojaliteten mellan herre och under-lydande. Det
700–åriga krigarstyrda feodalsamhället hade tagit sin början.
Feodalismens attityder och ideal började a inpräntas i det japanska
folket.
Efter mongolernas anfall 1274 och 1281 på Kyoshu (6) började shogunatets
ekonomi att försvagas vilket resulterade i att ett stort missnöje bredde
ut sig bland samurajerna. Visserligen hade de besegrat mongolerna;
tyfoner, av japanerna kallade kamikaze hade bägge gångerna blåst på
Japanska havet vilket gjorde att mongolernas skepp gick under, men
krigen hade tärt på shogunatets ekonomi - det fanns inget krigsbyte att
fördela mellan riddarna.
Den nya krigarklassen, samurajerna, som växt fram med feodalsamhället
hade blivit stor. Inkomsterna från de feodalgods de bedrev blev mindre
och mindre i takt med att de måste dela den med fler och fler,
arvssystemet gjorde att jordlotterna blev fler och mindre och därför
inte gav så mycket i inkomst. De fick svårt att upprätthålla sin
ekonomiska ställning. Det blev vanligt att de sålde sin mark till andra
samurajer eller till förmöget folk utanför krigarklassen. Det var
visserligen förbjudet, men det hjälpte inte. Eftersom mongolkrigen inte
heller gett dem något krigsbyte i belöning eller mark att dela på, som
de normalt fick efter en strid, började deras lojalitet också att
minska. För att samurajerna troget skulle tjäna shogun måste de
garanteras mark att förfoga över i sådan omfattning att deras ekonomiska
önskemål tillgodosågs .
När kejsar Godaigo blev varse shoguns minskade makt försökte han genom
ett uppror ta tillbaka en del av kejsarfamiljens makt. Intriger och
förräderi orsakade till slut att både Kamakurashogunatet föll och att
Godaigo förvisades.
Kultur och religion under Kamakuraperioden
Under perioden hade en speciell krigarkultur utformats, bushido –
krigarens väg, en filosofi som präglades av spartanskt leverne, strikta
hedersregler och obrottslig lojalitet. För dessa samurajer fick också
zenbuddhismen, en meditativ religion, stor betydelse. Den passade med
sin tonvikt på självbehärskning och disciplin in i deras liv.
Även i litteraturen och i konsten hade zenbuddhismen stor betydelse. Det
enkla budskap man förmedla passade in i tanka-dikten , ett poem med 31
stavelser. Tanka-diktningen utvecklades senare till renga, ett kedjepoem
och haiku, ett poem med 17 stavelser. Naturmåleriet fick också ett lyft
eftersom man oftast förlade sina meditationsövningar ute i det fria.
Skillnaden mellan den tidiga buddhismen och zenbuddhismen som jag
förstår var att i den förstnämnda uppnå nirvana, ett själsligt tillstånd
då allt lidande upphör, medan det i den andra gällde att genom
meditation få insikt i tingens natur.
Under denna period fick också buddhismen en nytändning, mest tack vare
den ändrade uppfattningen om nirvana. Från att ha betytt ett
själstillstånd där man övervunnit längtan, kommit undan reinkarnationens
återfödslar och blivit ”befriad från livstörsten”, kom den att betyda
paradiset, där själen levde. Den hade också ”vuxit” ihop med shinto nu,
gudarna och Buddha ansågs som samma väsen. Därför spreds den nu alltmer
ut på landsbygden och även nya buddhistiska sekter bildades som vände
sig till de lägre klasserna. T.ex. ” Det rena landet ” som man kom till
genom att recitera Amithabas namn. Amithaba eller Amida var västra
paradisets buddha. En nyhet var också att de buddhistiska munkarna fick
tillåtelse att gifta sig.
Man kan förstå att alla dessa nyheter sammantaget gjorde att buddhismen
fick en enorm genomslagskraft. Man behövde ju inte helt och hållet
överge de gamla gudarna, antar jag. Japanerna var ju också sedan länge
vana att dyrka flera gudar.
Muromachiperioden 1332 - 1557
Godaigo lyckades senare att fly från ön dit han förvisats, varmed han
kunde återupprätta sitt hov i Nara. Samtidigt tillsatte
Ashikagashogunatet i Kyoto en annan kejsare. Under några årtionden fanns
det två rivaliserande hov samt ett nytt shogunat. Ashikagashogunatet,
hade bildats i Muromachi. Efter drygt 60 år stridigheter lyckades man
övertala Godaigo att komma tillbaka till Kyoto, mot löften som senare
sveks .
Ashikaga–shogunatet kunde dock aldrig återskapa en effektiv regim och de
tidigare konflikterna hoven emellan utnyttjades av shugo för att lägga
beslag på stora jordegendomar. Ashikaga Yoshimitsu, den tredje shogunen,
var den som bäst lyckades att ena krigarna och Japan. Han vidgade också
shugons makt till att innefatta även administration, jurisdiktion och
militär-makten i sitt distrikt och skapade genom detta en ny typ av
feodalherre, shugo-daimyo . Ashikaga lät också feodlaherren behålla en
del av skatten som ersättning för sin tjänst. Shugodaimyo byggde i sin
tur upp ett feodalt förhållande till de krigare som hjälpte honom med
skatteindrivningen.
Feodalherrarna lurade ständigt shogunatet på skattepengar och dess
ekonomi försvagades- de blev beroende av skatteintäkter från Kyotos
handelsmän och av skatter från den kinesiska handeln. Även
kejsarfamiljen drabbades hårt av den ekonomiska krisen. En kejsare gick
så långt att han sålde poem på gatorna På mitten av 1400–talet drabbades
landet av flera naturkatastrofer med svält och epidemier som följd. De
härskande var inkapabla till att vidta några åtgärder. Medan folket
svälte roade sig shogun och hans folk med dramer och dikttävlingar, de
levde ett överdådigt lyxliv finansierat av extra skattepålagor. Ashikaga
Yoshimasa struntade i politiken och tvister som förekom. En maktkamp om
shoguntiteln bröt ut mellan två mäktiga feodalherrar. Den
utvecklades snabbt till en nationell konflikt, onin-kriget, som höll på
till 1477.
Shugo-daimyon som bodde i Kyoto hade mist mångas lojalitet eftersom
folket kom att anse att lojaliteten skulle vara ömsesidig, att han också
skulle hjälpa dem och vid behov ge dem skydd, vilket han inte gjorde.
Ute på landsbygden växte sig därför kokujin, lokala stor-godsbönder och
samurajer i de olika distrikten starka. De byggde upp en egen
maktapparat.
Onin-kriget resulterade i att Muromachishogunatet i praktiken föll men
ämbetet shogun fanns kvar i egenskap av formellt statsöverhuvud. Shogun
utnyttjades av de mäktigare shogu-daimyo för att komma åt den reella
centrala makten och för att utfärda officiella handlingar , t.ex. för
handeln med Kina som endast drevs i statlig regi. Strider blossade upp
mellan olika handelsstäder som hade sina lojalaliteter hos olika
feodalherrar.
En 100 år lång period av inbördeskrig började mellan feodallänen, något
som gjorde slut på shugo-daimyo och ur kaoset växte kokujin fram som en
ny ledargrupp. I stora delar av Japan uppstod nya maktkonstellationer
och i Kyoto stod köpmän, adel och krigiska buddhister mot varandra medan
feodalherrarna slet för att bevara makthierarkin. Den centrala politiska
makten lyckades dock ingen ta.
Kokujin kom senare att benämnas sengokudaimyo och feodalsystemet
ändrades; istället för rätten att beskatta befolkningen i ett område som
en belöning till vasallen/krigaren erhöll man nu en markförläning som
sengukodaimyo hade indirekt kontroll över. Vasallen skulle ställa upp
med bondesoldater vid behov och lämna redogörelser om förläningen.
Beskattningen av bönderna fungerade ungefär som förut med
arrendeavgifter och dagsverken men om de var mycket missnöjda kunde det
hända att de lämnade byn i protest. Det förekom också större bondeuppror
som orsakades av den allt sämre ekonomin.
Därför blev det nu viktigare för vasallen att föra en politik som
gynnade bönderna och som utvecklade och förbättrade jordbruket.
Användningen av gödsel, konstbevattning med vattenhjul och användningen
av dragdjur var några av de framsteg som gjordes under den här tiden.
Målet var att göra ”sitt” område så välmående som möjligt och att skapa
en stark militär makt. Grunden för landets välmående utgjordes till stor
del av jordbruket. Men även utvinningen av silver, guld, och järn hade
sin del i utvecklingen av landet. Guld och silver användes bland annat
till mynt som behövdes vid handeln med Kina. Av järnet framställdes
vapen som senare köptes av vasallerna.
När jordbrukstekniken förbättrades började bönderna bli rikare. I
distrikten runt Kyoto bröt bönderna även ny mark på områden som inte
hade någon ägare. De små men självägande bönderna förenade sig i byalag
för att kunna försvara sig. De rika bönderna kunde sälja sitt överskott
och köpa redskap på de olika marknader som fanns, mot en till länsherren
erlagd avgift. Cirkulationen av importerade kinesiska kopparmynt blev
allt vanligare.
Många människor var hantverkskunniga. Ur bondeleden kom flera män som
blev renodlade hantverkare och handelsmän. Det bildades både
hantverksskrån och handelsmannaskrån, somliga egendomar kunde hysa upp
till en 80 olika skrån , till exempel läkemedel, smide, vävning,
snickeri, färger och salt. De sålde naturligtvis också sina varor på
marknaden. Den här utvecklingen bidrog till att runt de många
marknadsplatser, som ofta var belägna vid tempel, hamnar och
rastplatser, började växa upp städer. Tidigare stadscentra bildades
endast där de kejserliga huvudstäderna uppfördes.
Det byggdes också befästade städer intill vasallens borg som blev
politiska, militära och ekonomiska centralorter. För att gynna handeln i
borgstäderna skyddade vasallan handelsmännen mot stöld och gav dem
skattebefrielse. Man begränsade även skråverksamheten i borgstäderna.
Fri konkurrens rådde men också stora klasskillnader; bönderna var
förbjudna att flytta till städerna! Syftet med detta var att göra en
skarp åtskillnad mellan bondeklass och handelsmannaklass . Många av
dessa städer var, liksom jordegendomarna, självstyrda med rika köpmän
vid den politiska makten.
1542 kom de första européerna till Japan, det var ett portugisiskt skepp
i sjönöd som drev in till en ö nära Kyushu (7). Feodalherrarna fick nu
tillgång till portugisiska gevär som var mycket effektivare än de
kinesiska som man haft sedan 1510. Några år senare dök de första
jesuitmissionärerna upp och feodalherrarna lät dem till en början hållas
främst för att inte avbryta den viktiga vapenhandeln.
Jag tror att de långa perioderna av krig blandat med naturkatastrofer av
olika slag och ett allmänt politiskt kaos gjorde att både folk och
vasaller fick upp ögonen på ett nytt sätt. Systemet hade gjort dem
totalt beroende av varandra. En missnöjd bonde kunde rymma; man vågade
protestera. Därför var vasallen tvungen att föra en gynnsam politik på
egendomen annars skulle han stå utan bönder till slut. Till och med
shoguns förhållande till feodalherrarna
var osäkert, på grund av den likgiltiga attityd shogun hade för rikets
svårigheter.
Kultur under Muromachiperioden
Den här tiden var kulturellt sätt en blomstringsperiod därför att
feodalherrarna samlade gärna det bästa av allting kring sig; konstnärer,
poeter, hantverkare och andra bildade som hade något att tillföra
städerna. Under Oninkriget evakuerades de lärda ut till provinserna och
det bildades lokala kulturcentra.
Klostren blev center för konst och bildning dit de rika skickade sina
barn för utbildning. Särskilt gynnade var zenbuddhisterna som stod
närmast Kina varifrån många nya kulturströmningar kom. Teceremonin,
trädgårdsanläggningskonsten och blomster-arrangemang som vi tycker är så
typiskt japanskt kom ursprungligen med zenmunkarna från Kina . Japans
första drama, no-dramat, kom också till under den här tiden. No-dramat
utvecklades ur religiösa danser och avsikten med dem var att undervisa i
den buddhistiska läran.
Azuchi Momoyamaperioden
1573 – 1602
Inbördeskrigen hade hos de mäktiga feodalherrarna skapat en önskan om
ett återförenat Japan. Rivalerna stred om makten. Den förste som
lyckades var Nobunaga som intog Kyoto 1568. Han gjorde sig av med alla
fiender däribland den mäktiga militanta buddhistsekten Det Rena Landet.
Men han blev förrådd och anfallen av en av sina befälhavare. Under
dennes belägring begick han självmord 1582 . En annan av hans
befälhavare, Hideyoshi, lyckades kuva upproret och tog sedan själv
makten. Han fortsatte att eliminera potentiella fiender för att få
landet under kontroll. Han kunde emellertid aldrig få titeln shogun
eftersom han var en uppkomling och inte hade några som helst band till
shoguns klan.
När han enat landet konfiskerade han alla vapen som inte tillhörde
krigarklassen; dessutom införde han ett nytt system, genom vilket han
skulle få total ekonomisk insyn i de olika distriktens hela produktion.
Krigarna samlades ihop i borgstäderna för att avskilja dem från
bönderna- tidigare hade de varit böndernas ledare. För att få pengar
till de stora krigarskarorna och till eventuella krig främjades handeln
i städerna vilket beskrevs i förra kapitlet.
På Kyushu växte byn Nagasaki (8) upp till ett center för utrikeshandel.
Snart anlände även spanska franciskanerpräster för att missionera.
Härskarna började känna sig hotade, man trodde att missionärerna var en
förtrupp till framtida kolonisatörer. Därför bannlyste man alla
missionärer men inte förrän Hideyoshi låtit avrätta några präster och
ett tjugotal japanska kristna fick det någon verkan. Ett par hundratusen
japaner hade vid den här tiden konverterat, däribland några
feodalherrar.
Hideyoshi ville vidga riket och kanske sysselsätta de krigare han
förfogade över. Alltså påbörjades en invasion mot Kina via Korea (9).
Man intog Seoul men vid kinesiska gränsen blev man av Mings armé tvingad
till reträtt. Inte förrän vid Hideyoshis död 1598 avslutades det
misslyckade invasionsförsöket och krigarna kunde återvände till Japan.
Under den här tiden byggdes stora ståtliga slott och det framkom en mer
folklig kultur. Kvinnor iförda manskläder uppträdde på olika plaster med
dans som tros vara ursprunget till nutidens kabuki-teater där endast män
uppträder.
Edoperioden 1603-1867
Vid Hideyoshis bortgång tog Tokugawa Ieyasu makten efter ett slag i
Sekigahara (10) år 1600 med den egentlige arvtagaren, Hideyoshis unge
adoptivson. Sitt högkvarter förlade han till en borg i Edo (11) som han
lät bygga om till ett slott åt sig. Därefter omorganiserades hela
feodalsystemet för att få effektivare kontroll, landet delades i 260
han, län, som fördelades bland feodalherrarna. De trogna fick bättre
län, närmare shogun, medan de som inte ansågs trogna fick isolerade län
långt bort. För att försvaga att ett intimare förhållande spirade mellan
feodalherren och befolkningen i området kunde man få lov att byta län
emellanåt. Detta var för att förhindra att någon blev för stark och
mäktig.
Samtliga feodalherrar hölls under strikt kontroll. För att i länet
undergräva deras makt och ekonomi ytterligare var de tvungna att
vartannat år tjänstgöra i Edo, den nybildade staden, och ha sin familj
boende där som gisslan den tiden som feodalherren vistades på sitt gods.
Feodalherrarnas sammanslagna egndomsareal (omkring 600 residens)
utgjorde två tredjedelar av Edos yta. Utgifterna för detta dubbelboende
var i de flesta fall 60-80% av länets utgifter .
Viktigare ämbeten delades av flera för att undvika maktkoncentration och
besattes med vasaller, hatamoto och gokenin, direkt underställda shogun.
De i sin tur var övervakade av en censor. Denna noggranna kontroll och
genomtänkta system var den hörnsten som gjorde att detta shogunat kunde
behålla sin maktposition så länge .
I början av 1600-talet kom även engelska och holländska skepp till Japan
(12). De upprättade sin handelsstation på ön Hirado utanför Kyushu. Då
hade även spanjorer och portugiser av Tokugawa tillåtits återupprätta
handelsförbindelserna. Även om inte engelsmän och holländare bedrev
någon mission uppstod det konflikter och rivalitet handelsstationerna
emellan i vilka feodalherrarna blev indragna i varmed misstron mot
européerna återigen började växa.
Tokugawa förbjöd till slut kristendomen och man fördrev både portugiser
och spanjorer. En intensiv förföljelse av kristna gjorde att
kristendomen helt utplånades i Japan. Av rädsla för att japanska
handelsmän skulle återinföra kristendomen fick ingen åka utomlands och
inga oceangående skepp fick byggas. Inte ens japanerna som bodde
utomlands fick återvända.
Utrikeshandeln bedrevs fortsättningsvis endast med kineser som anlöpte
Nagasaki och med holländarna. Dem lät man vara kvar för att inte helt
bryta med Europa; de var dock fångar på sin handelsstation och fick bara
lämna den en gång om året.
På mitten av 1600-talet lät Tokugawa införa att strikt rangordnat
klassystem enligt Konfucius politiska lära: krigare, bönder, hantverkare
och köpmän. Till krigarklassen hörde även adeln och prästerna, köpmännen
som var improduktiva var lägst i rang. Kontakterna mellan de olika
grupperna försvårades också för att det skulle finnas skarpa
skiljelinjer grupperna emellan. Byborna isolerades i mindre byar och var
helt beroende av varandra. Skatten betalades kollektivt. Det hårdaste
straff som förekom i byn var att bli utstött ur gemenskapen .
I samtliga klasser fanns ett hierarkiskt system som garanterade lydnad
uppåt enligt Konfucius lära om vördnad för överhögheten. Shogun
privilegierade konfucianismen och uppmuntrade till den, lärosäten
öppnades och utbildning främjades.
I och med att fler kom att bo i städerna, alla krigare och godsägaren
med hela sin uppvaktning, så blomstrade handeln varmed
penninghushållningen ökade markant. Bankirhusen fick med tiden större
rikedomar än feodalherarna själva, som också de kom att stå i skuld till
dem. Även shogunatet levde över sina tillgångar och hade skulder, trots
att de hade inkomster från guld- och silvergruvor (de började i och för
sig sina mot slutet av 1600-talet) och skatteinkomster som var en
fjärdedel av Japans totala produktion. Palatshushållet slukade mycket
pengar och kostnaderna för vasallernas ämbetslöner uppgick till närmare
hälften av de årliga intäkterna . Detta, tillsammans med de nybyggen och
reparationer av tempel och slott tärde hårt på shogunatets kassa som
ibland måste förstärkas genom konfiskering av någon bankirs pengar. Ett
annat sätt var att annullera lån, konfiskering av egendomar eller ta ut
extraskatter av feodalherrarna. De blev i sin tur fattigare och tog ut
högre skatter av bönderna, vilka också blev fattigare. Man kom in i en
ond cirkel som var svår att bryta. Många samurajer blev arbetslösa
därför att deras feodalherrar blev avsatta till följd av den dåliga
ekonomin. De arbetslösa samurajerna blev så kallade ronin . För de som
fortfarande var kvar minskades avlöningen.
Bankirhusens utlåningsverksamhet ökade när det blev dåliga tider för
bönderna av olika skäl, exempelvis missväxt. Böndernas skatter (från att
i början av perioden varit 40-60% av skörden sänktes de till 30-40% mot
periodens slut) skulle betalas i alla fall och det enklaste var då att
låna till den med nästa skörd som säkerhet. På det här sättet blev
bankirerna ännu rikare och många människor fick lämna sina hem och mark
till dem eftersom de kom in i en ond cirkel och inte kunde betala det de
var skyldiga.
Till följd av den dåliga ekonomin genomförde shogunatet en nyprägling av
alla mynt och sänkte metallhalten i dem. Detta ledde till inflation och
ekonomiskt kaos. Många lokala uppror bröt ut. Bönderna lämnade sin gård
och tog sig olagligt in i städerna. Folket genomförde också flera gånger
under perioden masspilgrimsmarscher till templet i Ise i protest mot de
höga skatterna och förtrycket. Tågen kunde innehålla flera hundratusen
människor.
Tokugawa Yoshimune, kallad Tokugawa-shogunatets återupprättare,
utnämndes till shogun 1716. Han gjorde ett par tappra försök rädda
situationen. Strikta besparingsdirektiv utfärdades, lyxliv förbjöds och
skattesystemet ändrades för att undvika förskingring och för att
stabilisera skatteinkomsterna. Istället för att bestämma skatten år för
år beräknade man fram ett genomsnitt från de tio föregående årens
skördar. Trots åtgärderna kunde inte shogunatet rädda de lägre klasserna
ur de ekonomiska svårigheterna som de befanns sig i. Å andra sidan
upphävde shogun bannlysningen av den västerländsk litteraturen och man
kunde åter ta del av västerländska tekniker och vetenskaper t.ex.:
kartografi, skeppsbygge, ballistik och medicin, värdefulla kunskaper som
shogunatet senare fick användning för. En liten men välutbildad kärna av
vetenskapsmän, alla intresserade av de västerländska vetenskaperna,
växte fram.
Efter Yoshimunes död 1745 kom det ingen duglig shogun (det fanns ingen),
utan riket kom istället att styras av rådet, shoguns närmaste män. De
följande hundra åren genomfördes en mängd olika reformer, allt för att
få slut på den ekonomiska krisen. Många varor och industriellt
användbara grödor monopoliserades på uppmaning av shogunatet ute i de
många länen.
Nya risfält röjdes för att få mat till den allt större befolkningen
(omkring 30 miljoner år 1721) . Flera perioder av missväxt med
hungersnöd som följd, 1732, 1733,1783-1788, 1833 och 1836, resulterade i
att många människor lämnade sina hem på grund av svält. De sökte sig då
till städerna där de sökte arbete eller blev tiggare. Den illegala
invandringen ökade behovet av varor inne i städerna samtidigt som
produktionen minskade på landsbygden. För att motverka detta uppmanades
bönderna att på förlagsbasis ägna sig åt hemtillverkning. Men även
upproren på landsbygden ökade i antal och omfång, de spred sig också
till städerna. Orsaken var främst att köpmännen köpte upp ris och
lagrade det i väntan på rejäla prishöjningar men även den allmänna nöden
som människorna befann sig i. Bönderna började även kräva sin rätt till
ett människovärdigt liv.
I slutet av 1700-talet blev en feodalherre från landsbygden utnämnd till
shoguns rådgivare. Han hade sett hur hårt bönderna drabbades av missväxt
och hungersnöd. Han bestämde att man skulle lagra en viss del av riset
för att ha som reserv vid nödsituationer. Riset kunde då fördelas bland
de behövande. Han genomförde även en del impopulära åtgärder:
shogunatets egna kostnader skars ned, kostnaderna för kvinnokvarteren
minskades med två tredjedelar, nöjesliv förbjöds vilket innebar en
nedgång för kurtisankvarteren och en uppgång för olicensierade bordeller
samt inskränkte yttrandefriheten. Många författare blev straffade för
den kritik de riktade mot shogunatet. Även den folkliga litteraturen
blev lidande av censuren. Folkets missnöje tvingade honom till slut att
avgå.
1792 kom ryssarna och krävde att landet skulle öppna sina gränser ,
Japan vägrade. Engelsmännen försökte också förmå landet till att lätta
på handeln men utan framgång.
1837 organiserades flera väpnade uppror där folket krävde en reformering
av jordägandet. Upproren var våldsamma och skakade om shogunatet.
Mängder av människor arresterades och bestraffades.
Tempõ-reformen 1841 var det sista försök till att återställa lugnet och
ordningen i landet. Reformen upplöste skråväsendet och införde
prisstopp. Den fria konkurrensen främjade de lokala handelsmännen
samtidigt som den satte press på de stora och rika handelshusen. Lyx och
nöjen förbjöds och censuren skärptes ytterligare. En enormt hård
poliskontroll skulle se till att åtgärderna verkligen genomfördes. Oron
i samhället blev allt större. Shogunatet handlade mer och mer på måfå.
Samtidigt blev de ytterligare ansatta av de västerländska stor- makterna
som ville att Japan skulle öppna gränserna.
Den amerikanske amiralen Matthew Perry var den förste som, efter
påtryckningar och styrke- demonstrationer fick ett vänskapsavtal
undertecknat av shogunatet 1848 . Perry anlände till Japan med en stor
flottstyrka med ett brev från presidenten som överlämnades till
kejsaren. Sedan drog han sig tillbaka till Riukuiöarna för att invänta
kejsarens svar.
Kort därefter gjordes även liknande avtal med Storbritannien, Holland
och Ryssland. Efter några år, 1858, kom också handelsfördrag till stånd.
Fördrag som kejsaren vägrade att medverka till. Enligt historien måste
shogunatet ha kejsarens medgivande till sådana avtal men eftersom han
vägrade så undertecknades det av shogunatets högste rådgivare.
Det var många andra än kejsaren och hovadeln som var emot avtalen. Den
långa tiden av isolering hade resulterat i ett starkt hat mot
utlänningar och ett ultra-nationalistiskt synsätt, nämligen att man såg
Japan som ett heligt land under gudarnas beskydd. Besättningarnas
attityder mot folket och deras avvikande uppträdande drev många till
extrem utlännings-fientlighet. Handeln med väst fick också negativa
konsekvenser för det inhemska näringslivet. Exporten av silke innebar
råvarubrist för väverierna och importen av bomull pressade de lokala
producenterna.
De främlingsfientliga grupperna kom främst från isolerade län långt
ifrån Edo . De var sådana samurajer som redan början varit mindre trogna
shogun. Dessa allierade sig med hovadeln och andra grupper av
oppositionella som ville avskaffa shogunatet till kejsarens förmån.
Dessa oppositionella rörelser hade påbörjats de första årtiondena av
1800-talet av Atsune. Han förespråkade en fanatisk shintoism och
lojalitet mot kejsaren. Atsunes inflytande var stort såtillvida att hans
lärjungar tog del av flera anti-shogunat-rörelser.
Deras gemensamma mål var emellertid att störta shogunatet. Som ett led
på vägen ägnade man sig åt attentat mot utlänningar, deras skepp och mot
japaner som handlade med dem. Mord på meningsmotståndare var också
vanligt. Shogunatet saknade medel för att återupprätta ordningen men
lämnade kompensation för skadorna till utlänningarna. När shogunatet
satte in sina trupper mot motståndarna slutade det med fiasko. Därmed
föll resterna av shogunatets auktoritet.
Det fanns samtidigt en annan rörelse som på fredlig väg ville störta
shogunatet. Shogun föreslogs överlämna den politiska makten till
kejsaren, vilket shogun accepterade. Men denna koalition gillades varken
av hovadeln eller av samurajitrupperna som provocerade fram en öppen
konflikt.
Ett kortvarigt inbördeskrig som shogunatet förlorade satte slutligen
stopp för den sedan länge dalande maktposition som shogunatet hade i
Japan. År 1869 flyttade kejsar Meiji, 16 år, in i Edo slott i det nya
Tokyo.
Kultur och
religion under Edo-perioden
Under den här tiden var Edo inte bara det politiska
centrumet utan blev också ett ekonomiskt blomstrande centrum där
borgarna (köp- och handelsmännen) i högsta välmåga levde ett väldigt
lyxigt och dekadent liv.
Det blev allt vanligare med utbildning även för små barn. Tempelskolorna
undervisade i att skriva, läsa, räkna, och gav barnen en allmänbildning
.
Historiker som forskade i det förflutna fick upp ögonen för kejsarens
gamla roll. Folket började ifrågasätta shogunatets rätt att styra.
Shintopräster angrep både buddhismen och konfucianismen. De ville
återupprätta shintoismens gamla ställning som helt hade överskuggats av
buddhismen. Dessa båda idéer bidrog i hög grad till den nationalism som
spred sig i Japan.
Egna kommentarer
Så här i efterhand när man gått igenom allt material kan man (tycker
jag) skönja ett visst mönster som jag påpekat här och där i arbetet.
Byarna blir ”lydriken” under storgodsen med klanhövdingen som godsägare
och blivande samurajklan. Godsägarna blir underställda feodalherrarna
och ämbetsmännen som styr lokalt över sina vasaller och bönder. Det här
är väldigt förenklat, det fanns säkert många fler led i kedjan. De
flesta bönder förblir bönder. Hade de turen och skickligheten med sig
kunde de i bästa fall bli hantverkare, köpmän eller någons undervasall.
En del shoguns tillsatte endast släktingar på viktiga ämbetsposter
(eftersom de var ärftliga), andra frångick arvsrätten och tillsatte
posterna med män för deras kunskaps och skicklighets skull.
Jag tror att den påverkan Kina hade på Japan under så lång tid i högsta
grad bidrog till att styrelseskicket fick den vändning som den fick,
samt att den kultur och religion som kom in i landet gjorde det möjligt
för de styrande att manipulera folket i den önskade riktningen. Det av
betydelse som Europa bidrog till, visserligen i ett sent skede, var väl
de vapen som feodalherrarna köpte och med vars hjälp de kunde ta makten.
Kristendomen fick aldrig någon större betydelse i Japan. Hantverket som
utvecklades till en hemindustri utgjorde ett välkommet tillskott i
kassan för godsägarna och de styrande som behövde varje ”krona” för sin
enorma maktapparat. Men den viktigaste inkomsten kom under hela tiden
från jordbruket.
Landet styrdes med järnhand där oppositionella tystades. Åtstramande
åtgärder som varje shogun stramade åt lite till. Den konfucianska
ideologin och det hierarkiska systemet begränsade hela tiden folkets
möjligheter till ett drägligt liv. Rädslan för repressalier var
förmodligen stor. Shogunatet vande sig sedan vid en bra ekonomi och
levde över sina tillgångar medan folket led, något som fick
efterverkningar när allt föll sönder under dem. De grävde sin egen grav
under hela Edoperioden skulle man kunna säga.
Kring den här utvecklingen kan man ju spekulera hej vilt. Det enda som
begränsar frågorna är ens egen fantasi.
Var eller vad hade Japan varit utan Kina? Den frågan är omöjlig att
svara på. Utvecklingen av jordbruk, hantverk mm hade säkert kommit igång
senare men förutsättningar för att skapa feodala enheter fanns redan
(alla bysamhällen). Men det fattades en stark sammanhållande länk samt
band dem emellan. Fast under alla århundraden fanns det även familjer
som inte var totalt lojala.
Men om inte Japan hade isolerat sig under så lång tid? Ja, då kanske
folket hade fått upp ögonen och förstått att man levde så mycket
annorlunda i andra länder. Men hade man gjort någonting åt det då?
Japanerna som var bundna av strikt etikett, vördnad och respekt för
överheten skulle nog inte haft styrka att resa sig mot shogunatet om de
inte haft någon lika stark på sin sida.
Så här kan man hålla på i evigheter så övriga spekulationer lämnar jag
åt läsaren.
Birgitta Cabo Galindo,
1999
Källförteckning
Andersson, Perry: Den absoluta statens utveckling, Lund 1987.
Bra Böckers Encyklopedi om Människans Historia: Avskilda Världar –
Människor och sam-
hällen i Stilla havet, Mandarin offset, Kina 1995.
Fujio Düring, Chieko : Japan - kultur och historia, Lund 1985.
Illustrerad Vetenskaps Bibliotek: Världen idag- Japan och Korea, Horsens
1994.
Murasaki, Shikibu: Berättelsen om Genji, Lund 1987.
Nordberg, Michael: Asiens historia, Från forntiden till 1914, Stockholm
1971.
Reishauer, E. O:Japans historia, Stockholm 1965.