Start
|
Att leka sig till olika matematiska begrepp är ett arbetssätt som länge
har funnits i förskolan. Leken är och förblir en viktig del av barnens
uppväxt, då verkligheten tränas och bearbetas. Med det lekmaterial som
redan finns på förskolan kan man leka sig till matematikens grunder, ge
barnen lite att fundera över samt öva matematiska begrepp. Här
följer några idéer som indelats i det material som förmodligen finns hos
de flesta.
Säkert har
ni egna idéer som ni kan fylla på med.
|
|
Plastdjuren
-
Sortera i
storleksordning. Vilket djur är längst, tyngst, högst, tjockast?
osv.
-
Träna ordningstalen, vilket djur står först eller på femte plats?
-
Låt
barnen få rita djuret de tror är störst respektive minst.
Stämmer teckningen med verkligheten?
- Klassificera dem i olika grupper. Vilda, tama, svenska, afrikanska,
havsdjur, dinosaurier,
enfärgade. fyrfotade osv.
- Hur många blev
det av varje?
Hur många fötter har bondgårdsdjuren
tillsammans?
-
Lek
Kims lek. Ett antal djur läggs under en filt, ledaren tar bort ett djur,
barnen ska gissa
vilket djur som togs bort.
-
Lek Brasses lek. Fyra djur läggs
på en bricka, en ska bort, vilket? Ex: leopard, tiger, zebra,
elefant. Ko, antilop, häst, gris.
Flera svar finns. Låt barnen tänka ut sin förklaring.
-
Skriv siffrorna 1-6 på lappar, lägg
dem en och en i rockringar på golvet. Barnen ska nu fylla på
rätt antal djur i ringen. Med
sifferlappar kan man också träna hur de ser ut och i vilken ordning
de kommer.
|
|
Bilarna
-
Sortera i färger och
storlekar.
-
Klassificera! Personbilar, arbetsfordon, racerbilar etc. Fins det fler
av samma märke?
-
Hur många olika bilmärken kan barnen? Känner de även igen loggan?
Här finns ca 50 st av dem.
Och här nedan har du en lista på förekommande
bilmärken.
|
Autobianchi
Austin
Alfa Romeo
Audi
Bentley
BMC
BMW
Borgward
Buick
Cadillac
Chevrolet
Chrysler
Citroën
Dacia
Daewoo
|
DAF
Daihatsu
Datsun Nissan
De Tomazo
DKW
Dodge
Ferrari
Fiat
Ford
Galloper
Hillman
Honda
Hyundai
Indigo
Isuzu
|
Jaguar
Jeep
Jössecar
Kewet
Kia
Lada Vaz
Lamborghini
Lancia
LandRover
Leyland
Lexus
Lincoln
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes-Benz
|
MG
Mitsubishi
Morris
Moskvitch
NSU
Olds-mobile
Opel
Peugeot
Plymouth
Pontiac
Porsche
Renault
Rolls Royce
Rover
Saab
|
Seat
Simca
Skoda
Ssangyong
Subaru
Sunbeam
Suzuki
Talbot
Toyota
Triumph
Wartburg
Vauxhall
Volga
Volkswagen
Volvo |
- Låt
barnen rita den bil de tror rullar längst. Rulla sedan bilarna utför en
ramp, vilken bil kom
längst? - mät med måttband.
- Öva
lägesord med hjälp av t.ex. ett garage. I, utanför, längst bort,
underst, mellan, före osv.
- Hur många
småbilar lång är barnets fot? Mät och jämför.
- Hur många
småbilar väger lika mycket som den största bilen?
|
|
Lego- Duplobitarna
- Ge barnen
en varsin burk med legobitar, sortera i storlekar.
Hur många prickar skiljer den minsta från den
största? Hur många småbitar krävs för att bygga
lika långt som den längsta biten?
-
Låt barnen få skriva sin ålder (siffran) med lego.
-
Hur många bitar får plats i barnets hand, - kanske något man kan göra
när barnet börjar i gruppen
resp. slutar.
-
Be barnen plocka bort hälften av sina bitar. Fröken har ett visst antal
bitar - be barnen hämta
dubbelt så många, lika så många, 3 mindre osv.
-
Gör en linje av lego tvärsöver rummet, hur många behövdes det. Låt
barnen gissa hur många meter
linjen är. Mät och jämför.
-
Fyll ett vattenglas till hälften med vatten. Hur många bitar kan man
lägga i utan att vattnet rinner
över?
-
Använd legobitar för att göra statistik med barnen, t.ex vid upprop - en
stapel klossar för antal pojkar och en för antal flickor i gruppen
eller för se vilken frukt som äts mest av under veckan - antal
olika frukter= antal staplar. Fyll på hela veckan och räkna i slutet av
den.
|
|
Kaplastavarna
-
Hur högt kan barnen bygga utan att det ramlar? Fröken?
-
Hur många
kaplastavar är barnet långt? Alla barnen?
-
Be barnen
skriva siffrorna 0 -9 med stavarna, efter en förebild om de är små.
-
Bygg olika
geometriska formerna med kaplastavarna.
|
|
Lunchen
-
En utmärkt stund för att räkna och
mäta. Hur många ärtor orkar du?
-
Hur många gånger
kan man dela en potatis?
-
Hur många
"trekantsmackor" krävs för att göra en cirkel?
|
|
Tredimensionella former
Med lagom uppblötta gula ärtor
och tandpetare som är vassa i båda ändar
kan man göra både pyramider, kuber och andra figurer.
Istället för ärtor kan man använda lera.
Då kan också modellerna göras större med t.ex. grillpinnar. |
När barnen har gjort en liten modell kan
man göra en stor modell i t.ex. skogen. Min kollega Elly genomförde
detta med vår grupp.
|
|
|
Statistik med Duplo |
Med
Duplo kan man gör stapeldiagram tillsammans med barnen på t.ex.
-
närvaro-
pojkar/flickor,
-
vilken frukt som är mest
åtgång på - en stapel /frukt,
-
i ett längre perspektiv kan
man gör detta under en vecka och synliggöra t. ex, för föräldrarna
vilken frukt barnen tycker bäst om.
-
frågeställningarna kan
varieras i det oändliga, vilken bil har ni? hur många har syskon/ inte
syskon etc.
|
|
|
Hur långt är pappret i en
toarulle?
Barnen skrev sin namn på en
lapp som de satte fast på varsin pinne.
Vi ritade uppe en startlinje.
Sen fick barnen sätta sin pinne i marken där de trodde att pappret skulle ta
slut.
Därefter rullade jag ut pappret från startlinjen,
det var mycket längre än vad barnen gissade på.
Ca dubbelt så långt, ung. 53 meter. |
|
Start | Mattesagor | Kan du räkna kor och kråkor ? | Matte och språkpåsar | Matematik på lätt sätt | Mattesånger
Webbplatsen uppdaterades
13-10-21
|