Matematik på lätt sätt

13-10-21

Start

 

Att leka sig till olika matematiska begrepp är ett arbetssätt som länge har funnits i förskolan. Leken är och förblir en viktig del av barnens uppväxt, då verkligheten tränas och bearbetas. Med det lekmaterial som redan finns på förskolan kan man leka sig till matematikens grunder, ge barnen lite att fundera över samt öva matematiska begrepp.
Här följer några idéer som indelats i det material som förmodligen finns hos de flesta.

Säkert har ni egna idéer som ni kan fylla på med.

Plastdjuren

  •      Sortera i storleksordning. Vilket djur är längst, tyngst, högst, tjockast? osv.

  •      Träna ordningstalen, vilket djur står först eller på femte plats?

  •      Låt barnen få rita djuret de tror är störst respektive minst.
         Stämmer teckningen med verkligheten?     

  •      Klassificera dem i olika grupper. Vilda, tama, svenska, afrikanska, havsdjur, dinosaurier,  
         enfärgade. fyrfotade osv.
  •      Hur många blev det av varje?
         Hur många fötter har bondgårdsdjuren tillsammans?
  •      Lek Kims lek. Ett antal djur läggs under en filt, ledaren tar bort ett djur, barnen ska gissa  
         vilket djur som togs bort.

  •      Lek Brasses lek. Fyra djur läggs på en bricka, en ska bort, vilket? Ex: leopard, tiger, zebra,
         elefant. Ko, antilop, häst, gris. Flera svar finns. Låt barnen tänka ut sin förklaring.

  •      Skriv siffrorna 1-6 på lappar, lägg dem en och en i rockringar på golvet. Barnen ska nu fylla på
         rätt antal djur i ringen. Med sifferlappar kan man också träna hur de ser ut och i vilken ordning
         de kommer.

Bilarna

  •        Sortera i färger och storlekar.

  •        Klassificera! Personbilar, arbetsfordon, racerbilar etc. Fins det fler av samma märke?

  •        Hur många olika bilmärken kan barnen? Känner de även igen loggan?
          
    Här finns ca 50 st av dem.
          Och här nedan har du en lista på förekommande bilmärken.

Autobianchi
Austin
Alfa Romeo
Audi
Bentley
BMC
BMW
Borgward
Buick
Cadillac
Chevrolet
Chrysler
Citroën
Dacia
Daewoo
 
DAF
Daihatsu
Datsun Nissan
De Tomazo
DKW
Dodge
Ferrari
Fiat
Ford
Galloper
Hillman
Honda
Hyundai
Indigo
Isuzu
 
Jaguar
Jeep
Jössecar
Kewet
Kia
Lada Vaz
Lamborghini
Lancia
LandRover
Leyland
Lexus
Lincoln
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes-Benz
 
MG
Mitsubishi
Morris
Moskvitch
NSU
Olds-mobile
Opel
Peugeot
Plymouth
Pontiac
Porsche
Renault
Rolls Royce
Rover
Saab
 
Seat
Simca
Skoda
Ssangyong
Subaru
Sunbeam
Suzuki
Talbot
Toyota
Triumph
Wartburg
Vauxhall
Volga
Volkswagen
Volvo
  •        Låt barnen rita den bil de tror rullar längst. Rulla sedan bilarna utför en ramp, vilken bil kom 
          längst? - mät med måttband.       
  •       Öva lägesord med hjälp av t.ex. ett garage. I, utanför, längst bort, underst,  mellan, före osv.
  •       Hur många småbilar lång är barnets fot? Mät och jämför.
  •       Hur många småbilar väger lika mycket som den största bilen?

Lego- Duplobitarna

  •       Ge barnen en varsin burk med legobitar, sortera i storlekar.
          Hur många prickar skiljer den minsta från den största? Hur många småbitar krävs för att bygga
          lika långt som den längsta biten?
  •       Låt barnen få skriva sin ålder (siffran) med lego.

  •       Hur många bitar får plats i barnets hand, - kanske något man kan göra när barnet börjar i gruppen
          resp. slutar.

  •       Be barnen plocka bort hälften av sina bitar. Fröken har ett visst antal bitar - be barnen hämta
          dubbelt så många, lika så många, 3 mindre osv.

  •       Gör en linje av lego tvärsöver rummet, hur många behövdes det. Låt barnen gissa hur många meter
          linjen är. Mät och jämför.

  •       Fyll ett vattenglas till hälften med vatten. Hur många bitar kan man lägga i utan att vattnet rinner
          över?

  •       Använd legobitar för att göra statistik med barnen, t.ex vid upprop - en stapel klossar för antal pojkar och en  för antal flickor i gruppen eller för  se vilken frukt som äts mest av under veckan - antal olika frukter= antal staplar. Fyll på hela veckan och räkna i slutet av den.

Kaplastavarna

  •     Hur högt kan barnen bygga utan att det ramlar? Fröken?

  •     Hur många kaplastavar är barnet långt? Alla barnen?

  •     Be barnen skriva siffrorna 0 -9 med stavarna, efter en förebild om de är små.

  •    Bygg olika geometriska formerna med kaplastavarna.

Lunchen

  •    En utmärkt stund för att räkna och mäta. Hur många ärtor orkar du?

  •    Hur många gånger kan man dela en potatis?

  •    Hur många "trekantsmackor" krävs för att göra en cirkel?

 

Tredimensionella former

Med lagom uppblötta gula ärtor och tandpetare som är vassa i båda ändar
 kan man göra både pyramider, kuber och andra figurer.
Istället för ärtor kan man använda lera.
Då kan också modellerna göras större med t.ex. grillpinnar.

 

När barnen har gjort en liten modell kan man göra en stor modell i t.ex. skogen. Min kollega Elly genomförde detta med vår grupp.

Statistik med Duplo

       Med Duplo  kan man gör stapeldiagram tillsammans med barnen på t.ex.

  •  närvaro- pojkar/flickor,

  • vilken frukt som är mest åtgång på - en stapel /frukt,

  • i ett längre perspektiv kan man gör detta under en vecka och synliggöra t. ex, för föräldrarna vilken frukt barnen tycker bäst om.

  • frågeställningarna kan varieras i det oändliga, vilken bil har ni? hur många har syskon/ inte syskon etc.




Hur långt är pappret i en toarulle?

Barnen skrev sin namn på en lapp som de satte fast på varsin pinne.
Vi ritade uppe en startlinje.
Sen fick barnen sätta sin pinne i marken där de trodde att pappret skulle ta slut.
Därefter rullade jag ut pappret från startlinjen,
det var mycket längre än vad barnen gissade på.
Ca dubbelt så långt, ung. 53 meter.

Start | Mattesagor | Kan du räkna kor och kråkor ? | Matte och språkpåsar | Matematik på lätt sätt | Mattesånger

Webbplatsen uppdaterades 13-10-21