Start |
|
Stenar
- Undersök
vilka växter som växer på en sten. Samla och jämför med kompisen.
- Undersök vad
som lever under en sten. Först till 5 olika vinner.
- Bor det något
under mossan på stenen? Använd lupp - rita av. Prata om skillnaden
mellan insekter och spindlar.
|
|
Moln
- Lägg er på rygg
en lagom solig dag med lite moln och försök att hitta figurer, djur
mm. Samla så många som möjligt under en viss tidsrymd.
|
|
Myror
- Leta
upp en myrstack. Åt vilket väderstreck ligger den? Varför?
(Det är varmast mot söder)
- Lägg
en blå blomma på myrstacken, se vad som händer.
- Placera era
händer väldigt nära stacken, klappa lite. Myrorna kommer att spruta
myrsyra på dem, lukta. (Myrsyra har en uppiggande
effekt)
|
|
Träd
- Hur
många steg är det mellan träden? Gissa först - stega sen.
- Gissa träd.
Titta och känn på olika träd, namnge dem, försök sedan att gissa med
förbundna ögon.
- Hur gammalt kan
ett träd bli? Försök räkna årsringarna på en stubbe. Undersök om det
bor några djur i den,
- Rita olika blad
på förskolan/hemma. Para ihop dem med rätt träd i skogen.
|
|
Blommor
- Hur
många olika blommor i samma kulör kan du hitta?
- Vilka luktar/
luktar inte?
- Vilken är
störst/ minst?
- Ta reda på
vilken som är ditt landskaps blomma!
- Ta med några
hem, pressa och torka, och gör en vacker tavla.
- Plocka inte
fridlysta blommor!
|
|
Fåglar
-
Samla
på fågelsång, hur många olika kan ni identifiera? Först till
fem. Dokumentera.
-
Vilka
fåglar finns runt förskolan?
-
Kommer
det nya sorter på våren?
-
Sätt
upp en fågelholk, hoppas på inflyttning.
|
|
Nyttoväxter
- Vilka
nyttoväxter finns i er skog?
- Ta reda på vad
man kan äta, smaka. Stensöta, harsyra, bär,
granskott, koka te på lingonblad, mm.
- Vilka växter
kan användas för att färga garn och tyg? Undersök genom att smula
växten mellan fingrarna.
- Ta hem lite
växter och måla med växterna (gnid dem mot ett
ritpapper).
- Diskutera med
barnen vad mer kan man använda skogen och växterna till.
|
|
Däggdjur
- Leta
spår efter djur. Kryssa för i listan allteftersom.
|
|
Snitslad bana
Gör en snitslad bana
i skogen. Vid varannan snitsel ska man gör en uppgift innan man går
vidare. Man kan ha kort med olika teman såsom antal
(hitta två...), färger (hämta något gult),
prepositioner (sätt dig bakom en sten),
motsatser( en hård - en mjuk), bokstäver (hitta
något som börjar på k), storlek (hämta något
litet). mm
|
|
Kom i håg lek
Ett papper med fyra
rutor används som spelplan. Ledaren lägger ut fyra naturföremål i
rutorna. Barnet tittar en stund, får sen vända sig bort. Ledaren tar
bort alla föremålen som barnet sedan ska försöka lägga tillbaka i samma
ordning.
|
|
Vad fattas?
Gör en kvadrat 2*2
meter med ett snöre. Lägg ut ett visst antal naturföremål. Barnen tittar
en stund, får sen vända ryggen åt medan ledaren plockar bort ett av
föremålen. Barnen vänder sig om, försöker se vad som är borta. De ska
sen springa och hämta ett likadant. Först tillbaka får ta bort ett
föremål nästa gång
|
|
Ta med skogen/djuren hem!
- Puppor och
larver från en stubbe kan man lägga i ett terrarium tillsammans med
lite jord, bitar från stubben mm. Se vilka insekter som utvecklas.
- Försök hitta
grodyngel. Inred ett akvarium. Mata med fiskmat och havremust. När
grodynglen utvecklat sina ben och kan andas syre är det dax att
släppa ut dem igen, helst där ni hittade dem.
- Maskkompost har
vi vid flera tillfällen haft på vår förskola. Jag har kompost hemma
så jag tar ned mig ca en halv hink med jord och mask. De matas med
köksavfall, skal mm. ibland kan man behöva riva i lite
tidningspapper. Ibland häller vi ut allt på golvet (på en tidning),
räknar dem, provhåller, tittar efter småbebisar, undersöker vad de
ätit upp mm.
- Fjärilslarver
kan man plocka och ha i en glasburk. Som lock får man knyta över en
bit myggnät el liknande. Mata dem med deras favoritföda
(ta reda på vilken). Nässelfjärilslarver
gillar nässlor. Vänta och se undret när de blivit fjärilar.Släpp ut
dem! Läs om Den hungriga larven och Tummen får en vän.
- På förskolans gård finns massor med
gråsuggor - till barnens förtjusning, tja, inte alla. Men de flesta.
Barnen samlar dem i hinkar. Men det går också att ta in dem.
Inred en wellpapplåda till dem, lägg folie i botten och en bit upp
på sidan. fyll på med jord, stenar, växtmaterial osv så har suggorna
ett mysigt bo. De vill helst ha mörkt så de kanske gömmer sig när ni
lyfter på locket.
|
|
Start | Lekar i skogen | Allemansrätten sid 1 | Allemansrätten sid 2 | Mer aktiviteter för Skogen
Webbplatsen uppdaterades
13-10-21
|