Start
|
|
Förståelse och medmänsklighet De allt större grupperna i förskolan kräver en hel del av barn och
vuxna, hänsyn och kamratskap är viktiga ledord i verksamheten. Men det
är inte alltid så lätt att visa sina känslor eller att visa dem på rätt
sätt. Det är inte heller lätta att sätta ord på det som känns inuti
kroppen, det som bara vill bubbla ut. Det är därför viktigt att förmedla
till barnen att känslor aldrig är fel, man får känna som man gör
men man får aldrig bli "fysisk", ta till nävarna eller låta
känslorna gå ut
över andra.
"Förskolan skall ta till vara och utveckla
barnens förmåga till ansvarskänsla
och social handlingsberedskap,
så att solidaritet och tolerans
tidigt
grundläggs. Förskolan skall uppmuntra och stärka barnens medkänsla och
inlevelse i andra människors situation.
Verksamheten skall präglas av
omsorg om
individen och syfta till att barnens förmåga till empati och
omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i
människors
uppfattningar och levnadssätt.""Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom
konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns
förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som
gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga
som förebilder."
Så här står det bland annat
om förskolans värdegrund i Lpfö98.
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar
-
öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar,
-
förmåga att
ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation
samt vilja att hjälpa andra,
-
sin förmåga
att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika
etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,
-
förståelse
för att alla människor har lika värde oberoende av social
bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,
sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och
-
respekt för
allt levande och omsorg om sin närmiljö.
Med hjälp av smileys kan man leka olika lekar där man
får berätta om sina känslor.
-
Vi har gjort en tärning med smileys som barnen tycker är
rolig att göra charader med. Barnen har också fått berätta om vad som gör dem glada,
ledsna, arga osv. med hjälp av tärningen.
-
Man kan också göra olika
kort, flera av varje (gärna i olika storlek, jättearg eller lite
ledsen) som kan användas på
samlingen, det är bra om man som pedagog börjar berätta om sina känslor.
Idé från
Elfte steget av Pamela Sablyar.
-
Några vanliga känslor kan man ta upp som diskussionsämnen på samlingen,
göra en teater av med eller leka charader med.
-
Man kan också måla dem
med eller utan passande musik.
-
Gör en korg med figurer
som symboliserar olika känslor.
Rött hjärta -tycka om, vitt hjärta -längta, en tår -ledsen, ett
svart moln -arg, ett vitt moln -tråkigt, en säng -trött, en glad
gubbe -glad, en morot eller korv -hungrig.
Mjuka figurer som barnen kan klämma och känna på. De kan hjälpa till
att förmedla vad de känner -
de som är små, de som inte kan sätta ord på sina känslor eller de
som inte har språket. Idé från dottern som är förskollärare/förskolechef på
Föräldrakooperativet Nyponet
Man kan också ta Alfons Åberg till hjälp.
Använd de olika böckerna till tema,
samlingen, diskussionsfrågor, läsvilan eller som manuskript till rollspel.
Med citat från de olika
Alfonsböckerna.
Läs mer om Alfons
här.
Alfons vet hur
det är när man är:
|
|
Deppig/
lycklig: Lycklige Alfons Åberg
Hur känns det?
När känns det?
Hur syns det?
Hur kan man göra för att bli glad igen/
glädja någon annan?
"Det är bra.....Det är bra att ni har tråkigt"
|
Glad:
Aja baja, Alfons Åberg
Hur känns det?
Vad blir du glad av?
Vad blir din kompis glad av?
Hur syns det?
"Det bästa han vet är när vuxna leker." |
|
Rädd, ledsen: Vem räddar Alfons Åberg?
Hur känns det?
Vad är du rädd för?
Har du räddat någon nån gång?
Vad kan man säga till någon som är rädd?
"Du får gärna komma in till
mig." |
Ensam:
Listigt, Alfons Åberg
Hur syns det?
Hur känns det när man inte får vara
med?
Kan man leka en annan lek, ändra lekens regler?
Vad kan man säga till någon som är ensam?
"Du är för liten! |
|
Tuff:
Vem spökar, Alfons Åberg?
Hur känns det?
När känns det?
Hur syns det?
Har du något knep eller ramsa för att övervinna din rädsla?
"Stick du stygga spöke..."
|
Orolig:
Var är bus-Alfons?
Hur känns det?
När känns det?
Hur syns det?
Vad ska man göra om man känner sig orolig?
Kan man berätta för någon?
"Men varför är han så tyst
och spak?"
|
|
Utpekad: Där går Tjuv-Alfons
Hur känns det?
Hur är en bra kamrat?
Hur kan man hjälpa någon som blir " oskyldigt dömd"?
"Om bara någon visste
sanningen...."
|
Skamsen: Alfons och odjuret
När känns det?
Vad kan man göra eller säga till någon
man varit dum emot?
"Och han kan inte somna om
kvällarna." |
|
Snäll:
Hurra för pappa Åberg,
Hur är man snäll?
Hur känns det?
Syns det att man är snäll?
"Det räcker att vara snäll."
|
Utifrån
Kalas, Alfons Åberg kan man diskutera hur vuxna respektive barn
kan agera när det är kalasdags hemma hos någon.
Hur känns det om man blir bjuden på kalas?
Hur känns det om man inte blir bjuden på kalas?
Vi rekommenderar våra föräldrar att
ringa eller mejla
så inte inbjudningarna står på hyllan ifall alla inte blir bjudna.
|
|
Och han vågar stå för det han tror på:
Är du feg, Alfons Åberg?
Hur känns det när någon slår en?
Kan man göra på något annat sätt?
"Men han tycker inte om att slåss."
|
Han kan också
glädja en irriterad förälder: Raska på, Alfons Åberg
Hur gör du för att någon ska bli glad?
"Jag ska
bara....." |
|
FN:s Barnkonvention slog 1989
fast att barn har rätt att respekteras för vad de tycker och tänker.
Konventionen slog också fast att barn har rätt till eget språk, kultur och
identitet.
Men hur mycket vet våra barn om barnkonventionen?
Hos
Rädda barnen kan man läsa Barnkonventionen och vad den innebär.
Där finns även ett arbetsmaterial som heter
"Det här är dina rättigheter."
Bamse
kan hjälpa till att lösa konflikter.
Hos UD finns en
lättläst skrift om Barnkonventionen som man kan ladda ner.
Hos barnombudsmannen kan man köpa eller ladda ner ett material som
heter "Jag
vill säga något" |
|
Samma budskap står att
finna i
Uppsalas förskolors likabehandlingsplan som utgår från:
”Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn
och elever”
§ 1 Denna lag har till
ändamål att främja barns och elevers lika rättigheter samt att motverka
diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion, eller annan
trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder. Lagen har också
till ändamål att motverka annan kränkande behandling. Denna lag tillämpas på
utbildning och annan verksamhet som avses i skollagen ( 1985:1 100 ).
|
|
|
Start | Bullerdämpande åtgärder | Våga vara dig själv | Vad gör de om dagarna? | Samlingen | Språklekar | Rut | Mungymnastik | Jämställdhetsarbete | Barnintervjuer | Mina stubbar
Webbplatsen uppdaterades
13-10-22
|