Start
|
Att språklekar är ett viktigt medel för att
utveckla barns språk är något vi tar fasta på på den förskolan jag arbetar;
själv använder jag mycket bilder för att tydliggöra orden eftersom vi
har en del barn med annat modersmål än svenska. När jag berättar sagor
använder jag flanobilder eller mina sagopåsar där allting syns framför
barnen när de sitter i en halvcirkel. På det viset slipper jag alla rop om att "jag
ser inte". Det blir en lugnare sagostund. Det finns många sätt att
träna språket men enligt Veli Tuomela fil. dr. (här
finns en tidningsartikel) som föreläser om just
språkutveckling, är det viktigaste att sätta ord på det man gör till
vardags; att benämna saker med dess rätta namn - inte säga vill du ha
den (bananen)
eller den (apelsinen); att klä sina upplevelser i ord; att variera språket och att
vara snäppet bättre än barnet - våga utmana barnets nivå! Själv har jag haft nöjet av att höra honom föreläsa i Uppsala. Och alla
som var närvarande fick sig en tankeställare.Förskolan skall sträva efter att varje barn
-
utvecklar ett rikt och nyanserat talspråk och sin
förmåga att kommunicera med andra och att
uttrycka tankar,
-
utvecklar sitt ord- och begreppsförråd och sin
förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för
förståelsen av symboler samt deras kommunikativa funktioner,
-
som har ett annat modersmål än svenska
utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.
|
Idè Birgitta Cabo Galindo |
- Med rim och ramsor
- ökas ordförrådet
- övas uttal
- tränas rytmkänslan
Ex, Pelle plutt
- tränas samarbete
Bland ramsorna
finns flera exempel som kan användas till
klappramsor
- tränas olika ljud; lika -olika
Ex. rim
om svanar
- kan man öva kort och lång vokal
Bland
ramsorna
finns flera exempel
- tränas finmotoriken
Bland
fingerramsorna finns det många exempel
- förberedes man
för framtida läs- och skrivinlärning
- får man kännedom om att en del ord inte betyder något
Med högläsning
- stimulerar man fantasin
- utökas ordförrådet
- övas föreställningsförmågan upp
- ges närhet och trygghet
- ges samtalsämnen
- ges nya kunskaper
- kan man få hjälp att bearbeta problem
och upplevelser
- får man del av vårt kulturarv
Med sång, sånglekar och
rörelsesånger
- tränas grovmotoriken
Ex.
Jag kan krypa
- tränas koordinationsförmågan
Ex. Huvud, axlar knän och tår
- tränas kopplingen mellan kropp och tanke
Ex.
En kulen natt
eller Nyss så träffa jag en
krokodil
- stärks kamratkänslan
Ex.
Tingelinge
tåget går
- övas hänsyn
Ex.
Svarta
ormens dans
- övas balansen
Ex.
En
elefant balanserade
- tränas takt och rytm
Ex.
Dansa lilla nallebjörn
- och symmetriska lekar stimuleras utvecklingen mellan de olika
hjärnhalvorna
Ex. Jag
klappar mig på magen och Vardagsgruppens "Tumme möter tumme, pek
möter pek"
- övas språkljud och språkmedvetenhet
Ex. Sjung Bä, bä vita lamm med andra vokaler - Bi, bi
viti limm eller Ba, Ba vata lamm, osv
- tränas ordförståelse
Ex.
Kinamännen
- tränas kroppsuppfattningen
Ex. kropps-sång
Jag tog efter en ide som jag såg på
Ingelas Lekstuga. Jag har skrivit ut alla barns namn, klippt ut
bokstäverna en och en och sedan laminerat dem. Vi har 27 barn i gruppen
så det blev en hel del bokstäver, men det var inga problem för dem att
hitta par.
Med bokstavslekar kan man träna att
- leta
efter "sina" bokstäver
- ljuda bokstaven
- ljuda ord
- benämna
den med sitt namn
- leta lika bokstäver
- "skriva"
ord
- spela memory
- mm
Behöver barnen/barnet extra träning för talorganen - titta på sidan
Mungymnastik.
|
|
Start | Bullerdämpande åtgärder | Våga vara dig själv | Vad gör de om dagarna? | Samlingen | Språklekar | Rut | Mungymnastik | Jämställdhetsarbete | Barnintervjuer | Mina stubbar
Webbplatsen uppdaterades
13-10-22
|