Varför ska vi ha samlingen? Ibland flera
gånger om dagen. Den frågan ställer sig många, lika många letar nya tips
för att göra den roligare. Här är några av mina funderingar och tips.
Det viktigaste, som jag ser det, är att den ska vara för barnens skull
utifrån deras intressen, behov, funderingar och ålder.
Varför har vi då samling?
Jo, därför att vi vill:
|
- Ge dem information; vad som händer under
dagen, någon förstående utflykt,
om nya barn eller pedagoger. Vi kanske också pratar om regler, vad
gäller på utflykten?
- Ha ett upprop där vi också uppmärksammar
dem som är borta/sjuka. - Vem saknas idag? Uppropet kan varieras med
efternamn, gatuadress, mammas och pappas namn, mönster och färg på
kläder. - Vem har grön tröja och randiga byxor idag?
- Lära känna varandra; namnsånger,
namnramsor, lekar t.ex. "ett skepp kommer lastat"- med vadå?
Favoritfärg, bästa maten, älsklingsleksak m.m.
- Att barn berättar för varandra; om sin
helg, semester, familj och om vad de tycker och tänker.
Med hjälp av
sagokort kan barnen
tillsammans berätta en egen saga. Kan bli hur kort eller lång som helst.
- Ha rådslag; att i demokratisk anda ge
barnen möjlighet att önska t.ex. tema, utflyktsmål,
veckoaktiviteter m.m.
- Att barnen ska ha roligt med
lekar,
sånglekar
och rörelsesånger.
- Att barnen ska lära sig något. Man kan
sortera - gruppera, leka med alfabetet och siffror, leka med
prepositioner - ställ dig bakom/under/på stolen.
Gör experiment tillsammans- i vårt arbetslag hade vi maskkompost som vi
ibland hällde ut på tidningspapper. De flesta barnen tyckte det var
väldigt roligt andra blev mer äckelförtjusta att se alla kräla omkring,
maskar i alla storlekar. Tillverka/ köp aktivitetskort med enkla
uppgifter - ngt att hämta, göra, sortera, bygga m.m.
- Att barnen ska reflektera över händelser
och aktiviteter hemma och på förskolan.
- Ge barnen självkänsla; ge dem enkla
uppgifter som de klarar av med hjälp av uppgiftskort- något att räkna,
säga, visa, känna på, gissa m.m.
- Att barnen ska lära sig att lyssna på
t. ex sagor och instruktioner.
- Att barnen ska tillägna sig ett rikt
språk; lek med ramsor och
nonsensrim.
- Att barnen ska träna sin
koncentrationsförmåga; t.ex. kännalekar och lyssnalekar, Kims lek,
Brasses lek- 4 figurer el. bilder och en ska bort. Alla barn har egna
svar, inget är fel.
Det här var några idéer, ni kan säkert
fylla på listan med fler.
Förskolan skall sträva efter att varje barn
-
utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga
att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor,
argumentera och kommunicera med andra,
- utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för
egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
- utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att
hantera konflikter och
förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma
regler,
|