Start
|
STRUMPSTAFETT
DEN HÄR LEKEN HAR VI LEKT FLERA GÅNGER I MIN GRUPP.
DELA GRUPPEN I ETT ANTAL LAG BEROENDE PÅ HUR MÅNGA NI ÄR.
VI HAR HAFT 2 LAG MED TIO BARN OCH DET FUNGERAR BRA. ALLA TAR AV SIG STRUMPORNA OCH LÄGGER DEM I EN GEMENSAM HÖG.
SEN GÄLLER DET FÖR DE BÅDA LAGEN ATT SPRINGA TILL STRUMPHÖGEN, LETA EFTER
SINA STRUMPOR, TA PÅ SIG DEM OCH SPRINGA TILLBAKA. DÅ ÄR DET DAGS FÖR
NÄSTA.
EN ROLIG LAGLEK SOM SAMTIDIGT TRÄNAR BARNEN ATT KLÄ PÅ SIG SJÄLVA.
PRÖVA OCKSÅ MED VANTAR ELLER SKOR.
|
|
Kims leK
Fem-tio olika föremål läggs fram och barnen får titta en liten stund på
dem och säga gemensamt vad det är. Ett barn får sedan blunda och man tar
bort något. När barnet tittar ska det säga vad som fattas.
|
ALLA EKORRAR BYTER BO
URSPRUNGLIGEN EN UTELEK MEN FUNGERAR BRA INNE OM MAN HAR
STORA YTOR ATT LEKA PÅ.
INNE ANVÄNDER MAN ROCKRINGAR TILL BO, ALLA STÄLLER SIG I
SINA BON. LEKLEDAREN ROPAR:
ALLA EKORRAR BYTER BO!
DET GÄLLER NU FÖR ALLA ATT SPRINGA TILL ETT ANNAT BO (OCH LEKLEDAREN TAR
BORT ETT BO VARTEFTER).
DEN SOM BLIR UTAN ÅKER UT OCH FÅR STÅ OCH HEJA PÅ DE ANDRA. LEKEN
FORTSÄTTER TILLS DET BARA FINNS EN EKORRE OCH ETT BO KVAR.
ÄR MAN I SKOGEN ANVÄNDER MAN MÄRKTA TRÄD SOM BON.
|
Gömma nyckel
Göm ett föremål INNE. Låt barnen leta och samtidigt fråga: "Fågel, fisk
eller mittemellan." När någon närmar sig gömstället, säger gömmaren " det
bränns." När letarna avlägsnar sig säger gömmaren: "Nu kallnar det"
|
|
Ett skepp kommer lastat
Välj en bokstav! Vi gör det lätt och börjar med A. Den som börjar säger:
Ett skepp kommer lastat med ananas. Näste man säger då: Ett skepp kommer
lastat med ananas och apelsiner. Leken fortsätter med att näste man säger:
Ett skepp kommer lastat med ananas, apelsiner och apor. Så fortsätter man
tills orden på A tar slut. Eller då man inte kommer ihåg vad alla har
sagt. Då åker man ut.
|
Draken och
skatten
Ett barn utses till att vara den fruktansvärda draken som ligger i mitten
av en ring och vaktar sin skatt. Draken somnar och då ska någon ljudlöst
smyga fram och ta skatten. Om draken hör något, vaknar han, sprutar eld
och ryter.
Det barn som tagit skatten ska, utan att märkas smyga tillbaka till sin
plats. Om det lyckas blir skattjuven den nya draken
|
|
Killevippen
Räkneramsa:
Killevippen satt på taket
Killevippen ramla ner
Snipp snapp snut
Nu går du ut
Ungefär 12 russin läggs på ett papper på golvet. Alla sätter sig i ring
runt pappret. Någon läser ramsan för att få fram vem som först ska gå ut
ur rummet. Den som sitter till höger om den som gått ut pekar på ett
russin. Det russinet är då "killevippen". Den som gått ut kallas tillbaka
och får plocka till sig russin tills det russin som är "killevippen" blir
taget. Alla ropar då "Killevippen".Den som pekat får nu gå in i det andra
rummet. Barnet som just tagit russin pekar ut vilket russin som ska vara "killevippen"
nästa gång.
|
Fruktsallad
Sätt barnen på stolar i en ring.
Ett barn står i mitten. Han pekar på var och en och säger en frukt. Om man
bestämmer sig för äpple, päron och plommon, blir först en person äpple,
nästa päron och den tredje plommon. Sedan börjar man om igen tills alla är
en frukt, även den i mitten. För att vara säker på att alla minns vilken
frukt de är, ber den i mitten alla "äpplen" resa sig osv. Om den i mitten
sedan ropar äpplen ska alla "äpplen" byta plats med varandra. Den som blir
utan stol hamnar i mitten och ropar ut en fruktsort nästa gång. Den i
mitten kan även ropa "fruktsallad", då måste alla byta plats samtidigt.
fÖR ATT FÖRENKLA
FÖR DE YNGRE BARNEN KAN man GE DEM EN BILD PÅ RESPEKTIVE FRUKT, DÅ ÄR DET
ENKLARE ATT KOMMA IHÅG VAD MAN ÄR.
|
|
Hela havet stormar
Ena väggen i ett rum är styrbord, en babord, en fören och en aktern.
Barnen är på skeppet, det vill säga golvet. En utses till kapten. När
kaptenen ropar "Babord!" gäller det att springa till den väggen som är
babord. Den som kommer sist fram åker ut. När kaptenen ropar "Styrbord!"
ska alla springa till styrbords- väggen och så vidare. Om kaptenen ropar
"Bommen går!" ska alla kasta sig ned på golvet. Den som kastar sig ned
sist åker ut. Om kaptenen ropar "Elden är lös!" gäller det att springa ut
ur rummet. Så här fortsätter man tills bara en person är kvar. Han eller
hon får vara kapten i nästa omgång.
Den här leken går utmärkt att leka utomhus också. Låt fantasin bestämma
vad som ska vara styrbord, babord, för och akter.
|
|
Bulleribock
Ställ dig bakom en kamrat, knackar honom
i ryggen och säg:
"Bulleri, bulleri bock hur många horn står opp?"
Samtidigt sätter du nu några fingrar i ryggen, till exempel två.
Om din kompis gissar på tre, svarar du:
"Tre du sa, två det va, Bulleri, bulleri, bock!"
Om han istället gissar på två, svarar du:
"Två du sa, två det va, Bulleri, bulleri, bock!"
|
Spårhunden
Lägg ut en bana med en massa intressanta saker. Låt alla barn få lappar
där sakerna är avbildade. Låt dem sedan gå banan och leta efter sakerna.
Förskolan är full av saker du kan använda dig av. Bilar, lego, klossar,
pennor, dockor mm.
|
Djurleken
Alla utom en sätter sig i en ring. En lägger sig i mitten av ringen och
säger namnet på ett djur. Sedan ska någon av dem som sitter i ringen härma
ett sådant djur. Den i mitten ska då försöka lista ut vem det är som
härmar.
|
|
FARFARS KALSONGER
Alla
sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen
djupt i ögonen och frågar t.ex.:
- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?
Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS KALSONGER
och man får inte skratta när man säger det! Kan du inte låta bli att
skratta, blir det du som får sitta i mitten och fråga.
EN ANNAN VARIANT: SKRATTAR MAN SÅ FÅR MAN LÄMNA EN PANT. MAN KAN I
FÖRVÄG BESTÄMMA DET ANTAL PANTER SOM SKA SAMLAS IN. AVSLUTNING: FÖR ATT FÅ
TILLBAKA SIN PANT MÅSTE MAN GÖRA NÅGOT SOM DE ANDRA BESTÄMMER.
|
SNÖRSTAFETT
Du
behöver långt rep/snöre per lag. Dela upp i lag. Ställ deltagarna bredvid
varandra i en rad per lag. Förste man får snöret och börjar trä det genom
sina kläder från ena ärmen till andra byxbenet. Näste man tar över och
fortsätter trä snöret nerifrån och upp genom sina kläder. Så fortsätter
man till alla hänger ihop. Det lag som först hänger ihop vinner förstås.
|
|
Sätta svansen på grisen
Förbered leken genom att rita en stor gris på ett stort papper, t ex
baksidan av en plansch. Fäst pappret på en vägg eller en dörr.
Deltagarna ställer sig på led och förste man får en krita i handen och en
bindel för ögonen. Han/hon ska nu gå fram till grisen och försöka rita dit
grisknorren på rätt ställe. Den som ritar närmast vinner.
Vill du hellre sätta svansen på molly mus kan
du skriva ut bilder
härifrån
|
|
Slå en sexa och ät!
fÖR DE ÄLDRE BARNEN
FÖR DEN HÄR LEKEN behöver MAN:
-
gaffel och Kniv
-
EN chokladkaka inslagen i papper med
snöre
-
TVÅ tärningar
-
EN jacka, halsduk, mössa, tjocka
handskaR
Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en
ring runt
om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och
jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad
som möjligt med hjälp av kniven
och gaffeln tills nästa slår en sexa. Då gäller det att snabbt få av sig
ytterkläderna
och packa in chokladkakan igen.
Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår
en sexa.
Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...
|
|
TRUMMAN
ETT FÖREMÅL PRESENTERAS FÖR ALLA BARNEN.
BARN ETT GÅR UT UR RUMMET OCH BARN TVÅ FÅR GÖMMA FÖREMÅLET NÅGONSTANS I RUMMET.
LEDAREN SLÅR PÅ EN HAND- TRUMMA OCH BARN ETT FÅR KOMMA TILLBAKA IN I
RUMMET OCH BÖRJA LETA EFTER DET GÖMDA FÖREMÅLET.
NÄR BARNET NÄRMAR SIG FÖRE- MÅLET LJUDER TRUMMAN HÖGRA, MEN NÄR DET GÅR
BORT FRÅN FÖREMÅLET TYSTNAR TRUMMAN.
BARNET SKA FÖRSÖKA ATT LYSSNA SIG TILL GÖMSTÄLLET OCH FÖRSÖKA HITTA
FÖREMÅLET SOM ÄR GÖMT.
SEDAN FÅR TVÅ NYA BARN GÖMMA RESPEKTIVE
LETA.
|
RÅTTFAMILJERNA
ETT BARN SITTER I MITTEN AV RUMMET OCH
LÅTSAS VARA KATT. RESTEN AV BARNEN DELAS UPP I TRE LIKA STORA GRUPPER.
EN GRUPP ÄR SMYG -RÅTTOR, EN ÄR GÅ -RÅTTOR OCH EN ÄR SPRING -RÅTTOR.
DE OLIKA GRUPPERNA HAR ETT VARSITT BO I RUMMET. LEDAREN ANVÄNDER SIG AV
TE. X. EN TAMBURIN.
NÄR LEDAREN SPELAR TYST SKA SMYG- RÅTTORNA SMYGA UT UR SITT BO. NÄR HAN
SPELAR GÅ- TAKT ÄR DET GÅ - RÅTTORNAS TUR OCH NÄR HAN SPELAR
SPRING -TAKT ÄR DET SPRING -RÅTTORNAS TUR.
NÄR EN RÅTTFAMILJ ÄR UTE OCH SPRINGER DÅ SLÅR LEDAREN PLÖTSLIGT ETT HÅRT
SLAG PÅ TAMBURINEN, DÅ VAKNAR KATTEN, OCH HAN FÖRSÖKER TA SÅ MÅNGA
RÅTTOR SOM MÖJLIGT MEDAN DE SKYNDAR SIG TILL SITT BO.
LEKEN SLUTAR NÄR DET ÄR EN RÅTTA KVAR, DEN FÅR DÅ VARA KATT I NÄSTA
OMGÅNG.
|
|
HUR MÅNGA SLAG PÅ
TRUMMAN?
ALLA BARNEN FÅR EN VARSIN LAPP, PÅ DENNAS
TÅR SKRIVET ETT TAL MELLAN 1 -10. EN OCH EN FÅR NU KOMMA FRAM OCH SLÅ
LIKA MÅNGA SLAG PÅ TRUMMAN SOM DET STÅR PÅ LAPPEN.
FÖR DE YNGRE KAN MAN ANVÄNDA SIG AV EN TÄRNING.
|
HÄMTA KLOSSEN
LEDAREN VISAR KLOSSAR AV OLIKA FORMAT OCH
STORLEK, BARNEN FÅR OCKSÅ KÄNNA PÅ KLOSSARNA. KLOSSARNA LÄGGS I EN HÖG
PÅ GOLVET. ETT BARN FÅR EN BINDEL FÖR ÖGONEN, OCH EN UPPGIFT: T. EX. HÄMTA DEN
AVLÅNGA KLOSSEN ELLER DEN RUNDA KLOSSEN. NÄR BARNET HÄMTAT EN KLOSS SÅ
FÅR HAN TITTA OM HAN TAGIT RÄTT ELLER EJ. SEN ÄR DET NÄSTAS TUR ATT FÖRSÖKA
|
|
FYRA OLIKA BILDLEKAR |
VYKORTSLEKEN.
MAN BEHÖVER LIKA ANTAL VYKORT
SOM BARN SOM SKA VARA MED I LEKEN. VYKORTEN DELAS I TVÅ DELAR, ENA
HALVAN FRÅN VARJE KORT GÖMS PÅ OLIKA STÄLLEN I RUMMET. DEN ANDRA HALVAN
DELAS UT TILL BARNEN.
VARJE BARN SKA NU HITTA SIN ANDRA HALVA AV VYKORTET OCH NÄR HAN TROR SIG
HA FUNNIT DET VISA UPP DET FÖR LEDAREN. ÄR DET RÄTT FÅR BARNET SÄTTA SIG
PÅ GOLVET ANNARS FÅR DE LETA VIDARE.
|
LETA PARET
TILL DEN HÄR LEKEN BEHÖVS DET HALVA
ANTALET KORT SOM BARN SOM SKALL VAR MED I LEKEN.
LEDAREN DELAR VYKORTEN I TVÅ DELAR OCH DELAR ET DEM BLAND BARNEN. PÅ
GIVEN SIGNAL SKALL NU BARNEN FÖRSÖKA HITTA SIN HALVA.
NÄR DE HAR HITTAT DEN SÄTTER DE SIG NED.
|
|
PUSSLA IHOP EN BILD
BARNEN DELAS I TVÅ LAG. LEDAREN HAR PÅ
FÖRHAND KLIPPT SÖNDER TVÅ LIKADANA BILDER.
LAGEN SKALL NU SÅ FORT SOM MÖJLIGT PUSSLA IHOP BILDERNA.
FÖRSTA LAGET VINNER.
|
VYKORTSLEK
2
LEDAREN KLIPPER VYKORT I TVÅ DELAR. ALLA
VYKORTS - DELARNA PLACERAS UT I RUMMET. BARNEN SKA NU FÖRSÖKA PARA IHOP
SÅ MÅNGA SOM MÖJLIGT.
DEN SOM HAR FLEST KORT VINNER.
|
|