Matematik - siffror
- geometri
30/3-11
Med inplastade siffror 1-12, 1-20
eller
lika många som ni är i gruppen, dubbla och enkla uppsättningar kan man
skapa många aktiviteter. Har man dessutom de olika geometriska formerna
(inplastade) så är det ännu bättre.
Alla lekar kan givetvis också användas som aktivitet på den egna
förskolegården.
Rörelselek 1
Material: två tärningar och en uppsättning kort 1-12.
Barnen står i ring,. Uppmana dem att tänka ut någon aktivitet. Det
första berättar vad ni ska göra och kastar tärningarna, tar kortet med
samma siffra. Gör aktiviteten så många gånger som siffran anger
och fortsätt med nästa barn.
Rörelselek 2
Material: två tärningar och en uppsättning kort 1-12 med olika
rörelseaktiviteter på baksidan .
Barnen står i ring, lägg ut siffrorna i ringen med siffrorna upp. Barnen
kastar tärningarna i tur och ordning, tar kortet med rätt siffra och man gör aktiviteten på som står
på baksidan av kortet.
Ordningsföljd
1
Material: En uppsättning kort lika många som antalet barn.
Barnen får varsitt kort och ska sen försöka själva att ställa sig i
nummerordning.
Ordningsföljd
2
Material: En uppsättning kort lika många som antalet barn + ett till
pedagogen.
Barnen får varsitt kort. Pedagogen lägger det första kortet på en tänkt
rad och ber sen barnet ifråga att lägga ut sitt kort. Om pedagogen har
lagt en femma och barnet har en sjua säger pedagogen till barnet: "Din
sjua är högre (mer värd) än min femma." Alltså ska barnet lägga
sin sjua efter pedagogens femma. Nästa barn kanske har tvåan och
får då uppmaningen att " din tvåa är lägre (mindre värd) och ska då
läggas ut före pedagogens femma. För att göra det enklare kan man
använda sig av prepositionerna före, efter och emellan.
Så fortsätter det tills alla barn lagt sin siffra.
Leta lika
Material: Två uppsättningar 1-12 el 1-20 beroende på hur många barn som
deltar.
Pedagogen har i förväg gömt den ena uppsättningen i ett begränsat område
i skogen. Barnen får varsin siffra och ska sen leta efter dubbletten.
När alla kommit tillbaka med två lika kort delar du ut en ny siffra med
uppmaningen att den ska gömmas. Sen kommer barnen tillbaka efter
en ny siffra att leta efter. Kan lekas så länge barnen tycker det är
kul.
Det går ju också att använda vilket memory som helst.
Hämta lika
antal
Material: Två uppsättningar 1-12.
Barnet får ett kort och ska sen hämta lika många, kottar, stenar, löv mm
som siffran anger. När barnet kommer tillbaka kan det få ett nytt kort
med ny uppmaning.
När barnen känner sig färdiga med samlandet kan man leka Brasses lek- 4
föremål- 1 ska bort, vilken? Här kan barnen associera fritt, ingen har
fel.
Man kan också bygga mönster eller följder; en sten- en kotte - ett löv -
en pinne - en sten -? En vuxen börjar och barnen fullföljer.
Leta lika
form.
Material: Valfritt antal geometriska former.
Barnen får en varsin form och ska sen leta i skogen efter någon liknande
form. När barnet har funnit den kan det få en ny form.