Natursaga med motsatser

13-10-22

Start

Efter en idé av Susie Broquist - Lundegård på Naturskolan i Södertälje och Lära svenska ute

Barnen delades i par och fick i uppdrag att leta olika motsatsföremål i skogen.

Krokig- rak
Tung - lätt
Cirkelformad - kvadratisk

Vit - grön
Lång - smal
Tjockt - tunt
Osv

När barnen kom tillbaka med sina föremål gjorde jag först en ram. Där byggde jag upp ett litet landskap med en del föremålen, andra hämtade jag själv.

Det här blev sagan om Cilla Cirkel (en svamp) och Pelle  Kvadrat (en barkbit) som vaknade i sin hydda en morgon och var hungriga. Cilla var sugen på blomkål (blåslav vit). Pelle visste var blomkålen växte men vägen dit var krånglig. De fick först balansera på den krokiga grenen och klättra över berget (tung). På vägen hem fick de än en gång klättra över berget men de valde att gå genom den gröna skogen och ta den raka vägen hem, den var lite längre. De blev trötta och satte sig för att vila på bänken (lätt) vid korsningen innan de gick hem och åt upp blomkålen.

Dramatisera med lite dialog och spännande inslag, kanske hör de någon som tassar, så blir sagan längre.
Berättartian. Metod i sagoberättande från Makete

         
        

Syfte med sagan; att lära, leta och leka några enkla begrepp,
att man med lite fantasi kan skapa en saga själv av det som finns i naturen.

Sedan är det fritt fram för barnen att själva ”leka” sagan. Det är ju lite det som är meningen när man har saker att gestalta med till sagan.
 Och då kanske sagan blir helt annorlunda. Barnen tycker överlag att dessa sagor är roliga, speciellt när de får berätta själva.
 

 

Start | Aktiviteter för Skogen | Experiment | Hopprepsramsor | Mobil pedagogik | Hoppa Twist | Konflikthantering | Massagesaga | Utomhusspel | Utelekar | Recept | Rörelsesaga, Trollet Stompe | Musik och rytmik | I skog och mark | Innelekar | Mattesagor

Webbplatsen uppdaterades 13-10-22