Start
|
Här finns lekar som tränar gruppkänsla,
SAMARBETE, uppmärksamhet, samhörighet och empati samtidigt som man lär känna varandra.
Bra lekar som OCKSÅ FÖREBYGGER konflikter I BARNGRUPPEN .
Förskolan skall sträva efter att varje barn
-
känner delaktighet i sin egen
kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,
-
utvecklar sin förmåga
att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina
uppfattningar,
-
utvecklar sin förmåga
att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och
förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för
gemensamma regler,
-
utvecklar sin förmåga
att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet
att påverka
sin situation,
-
utvecklar sin förmåga
att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans
miljö,
-
utvecklar sin förmåga
att förstå och att handla efter demokratiska principer genom
att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.
|
|
Lutande tornet i Pisa
Man börjar med att lägga tre tändstickor i en triangel på bordet.
Sedan ska alla i tur och ordning lägga en tändsticka på triangeln. Den som
lägger den sista tändstickan, d.v.s. då tornet rasar har förlorat.
DE
ALLRA MINSTA KAN ANVÄNDA KAPLASTAVAR ISTÄLLET.
|
POMPERIPOSSA
FÖR DEN HÄR LEKEN BEHÖVS EN FILT OCH EN KÄPP EL. DYLIKT.
ALLA SPRINGER OMKRING HULLER OM BULLER PÅ GOLVET. DÅ
KOMMER HÄXAN! HON SLÅR SIN KÄPP I GOLVET ETT PAR GÅNGER DÅ SKA BARNEN KRYPA IHOP PÅ KNÄ
PÅ GOLVET OCH INTE TITTA. HÄXAN SLÄNGER SEN SIN FILT ÖVER NÅGOT AV BARNEN.
HÄXAN SÄGER: POMPERIPOSSA, POMPERIPOSSA, VEM HAR JAG GÖMT UNDER MIN MOSSA?
DÅ FÅR ALLA
TITTA OCH GISSA VEM SOM LIGGER UNDER FILTEN.
TURAS OM ATT VARA HÄXA
|
|
Djurleken
Alla utom en sätter sig i en ring. En lägger sig i mitten av ringen och
säger namnet på ett djur. Sedan ska någon av dem som sitter i ringen härma
ett sådant djur. Den i mitten ska då försöka lista ut vem det är som
härmar.
|
STACKARS LILLA KISSE
En är
katt i mitten av ringen. Han ska nu krypa fram till någon i ringen och
jama klagande tre gånger. Personen svarar med att säga "stackars lilla
kisse" tre gånger full av medlidande. Skrattar han blir det han som blir
kisse nästa gång.
|
|
Följa John
En deltagare utses till John. De andra deltagarna ställer sig på led efter
John. Nu ska de andra deltagarna följa John och göra exakt som han gör, t
ex gå på knän, hoppa, krypa under en stol, sjunga en sång etc. När John
kommit tillbaka till den plats han började får näste man i ledet vara
John.
|
VEM KNACKAR PÅ MIN
DÖRR?
BARNEN SITTER I EN RING, EN STOL STÅR I
MITTEN. LEDAREN VÄLJER UT ETT BARN (A) SOM FÅR SITTA PÅ STOLEN OCH
BLUNDA. ETT ANNAT BARN (B) FÅR GÅ FRAM TILL A OCK KNACKA PÅ DENNES RYGG.
- VEM KNACKAR PÅ MIN DÖRR? FRÅGAR A. - DET ÄR JU BARA JAG SOM KNACKAR PÅ DIN DÖRR, SÄGER B. DET GÄLLER NU FÖR A ATT GISSA VEM
B ÄR.
|
|
TVÅ BLINDBOCKSLEKAR |
BLINDBOCKEN I KNÄT
EN AV DELTAGARNA UTSES TILL
BLINDBOCK, DE ÖVRIGA SÄTTER SIG PÅ GOLVET. NÄR BLIND- BOCKEN FÅTT PÅ SIG
BINDELN BYTER ALLA PLATSER SÅ ATT BLINDBOCKEN INTA VET HUR
DELTAGARNA SITTER. SITT SÅ ATT BLINDBOCKEN KAN SÄTTA SIG I KNÄT.
NÄR HAN VALT NÅGON ATT SÄTTA SIG I KNÄT HOS SÄGER HAN:
SÄG BU!
DEN ANDRE SÄGER :
BU!
NU SKA BLINDBOCKEN GISSA VEM HAN SITTER HOS, KAN HAN INTE FÅR HAN TVÅ
CHANSER TILL, DÅ DEN HAN SITTER HOS FÅR SÄGA "BU". KLARAR INTE BLINDBOCKEN
ATT GISSA RÄTT DÅ HELLER FÅR HAN FORTSÄTTA TILL NÄSTA KNÄ. GISSAR HAN
DÄREMOT RÄTT, SÅ FÅR BLINDBOCKEN OCH DEN HAN SITTER HOS BYTA ROLLER.
|
BLINDBOCK MED DJURLJUD
EN AV DELTAGARNA UTSES TILL
BLINDBOCK, DE ÖVRIGA BILDAR EN RING OCH GÅR SAKTA RUNT HONOM. NÄR
BLINDBOCKEN ROPAR:
STOPP!
STANNAR ALLA OCH BLINDBOCKEN PEKAR PÅ EN AV DEM I RINGEN. DENNE SKA GÅ
IN TILL BLINDBOCKEN, TA HONOM I HAND OCH BLINDBOCKEN BESTÄMMER ETT
DJURLÄTE SOM HAN/HON SKA HÄRMA GENOM ATT SÄGA:
LÅT SOM EN GRIS, T EX.
NU SKA BLINDBOCKEN MED HJÄLP AV LÄTET GISSA VEM HAN HÅLLER I HANDEN. KAN
HAN DET BYTER DE PLATS. KAN HAN INTE SÅ FORTSÄTTER RINGEN ATT GÅ RUNT OCH
HAN FÅR EN NY CHANS TILLS HAN GISSAR RÄTT.
|
|
VEM FATTAS?
ALLA BARN SITTER I EN RING. ETT BARN (A)
FÅR GÅ UT UR RUMMET, OCH ETT ANNAT BARN (B) FÅR GÖMMA SIG ELLER GÅ TILL
ETT ANNAT RUM. BARN A FÅR KOMMA IN OCH HAN SKA NU GISSA VEM SOM FATTAS.
|
BYTA TRÖJA
ALLA SITTER I RING PÅ GOLVET. EN GÅR UT UR RUMMET ELLER FÅR BLUNDA
ORDENTLIGT. TVÅ BARN BYTER TRÖJA MED VARANDRA. NU GÄLLER DET FÖR BARNET SOM GICK UT ATT GISSA VILKA 2 BARN SOM HAR
BYTT TRÖJA.
TURAS OM ATT GÅ UT.
|
|
Blindloppet
Leken kräver
cirka 10–30 deltagare. Deltagarna står i två led och en av dem ställer
upp i ena änden av ”rännan” för att blundande springa mellan leden.
De som står i leden på varje sida håller ut händerna så att den blinde
inte springer vilse/ur kurs.
|
BYTA PLATS
Alla sitter ner.
En börjar med att säga ”Min plats var bra men……..plats var bättre”.
Sedan byter dessa plats och den som blev nämnd fortsätter.
|
|
Förstenad
Utse en kullare.
På en given signal börjar kullaren jaga de andra, Den som blir kullad blir förstenad och måste
ställa sig bredbent och vänta utan att röra sig.
För att befria någon som
är kullad måste en av de som ännu är fria krypa mellan hans ben. (Eller
kramas eller befria på något annat sätt som man kommer överens om).
Målet för kullaren är att förstena alla. Lyckas han med det utser man en
ny kullare. Tröttnar kullaren kan till exempel den som stått förstenad
längst bli ny kullare.
|
Ormen
Alla barnen står i en lång rad och håller
fast i varandras axlar. Den långa raden med barn är en orm där förste
man är huvud och siste man är stjärt. Leken går ut på att huvudet ska
fånga stjärten. Ormkroppen, de övriga, måste hålla fast i varandra så
att ormen inte spricker. När huvudet har fångat stjärten ställer sig den
som var huvud sist. Så håller man på, tills alla har varit både huvud
och stjärt.
En annan variant på leken är att dela upp
deltagarna i flera ormar. Ormarna ska nu inte jaga sin egen utan
motståndarnas svansar.
|
|
Tomtesmyg
Leken går ut på
att från en viss linje förflytta sig fram emot en kamrat varje gång
denne med ryggen åt kamraterna räknar t ex till fem, eller säger ordet
”tomtesmyg” tydligt och lugnt. Vid fem (eller motsvarande) vänder sig
den som räknat om och då gäller det för de ”framryckande” att stå
absolut stilla, annars får deltagaren Börja om från början igen.
När någon lyckats ta sig fram till den räknande (eller till en viss
linje) och dunkar denne i ryggen börjar leken om igen.
Denna gång med ”dunkaren” som räknare och de övriga deltagarna på
utgångslinjen.
|
F LÄTAN
Alla står hand i
hand i ring och gungar händerna fram och tillbaka till följande ramsa.
”Nu ska vi fläta en riktig fläta, vem ska vi fläta i flätan in?” en får
säga sitt namn och samtidigt släpper han händerna för att lägga armarna
i kors innan han fattar tag igen.
Så pågår det tills alla har sagt sitt namn. Då börjar alla lösa upp
flätan genom att krypa under sin arm tills alla står med ryggen in mot
mitten. Sen säger man
”Nu har vi flätat en riktig fläta, nu har vi flätat alla in”.
|
|
DET HÄR ÄR MIN VÄN
Alla står i en ring och håller varandras händer. Var och en frågar vad
kamraten heter på vänster sida
om en. En börjar med att presentera sin kamrat. ”Det här är min vän….”.
När man säger sin kamrats
namn lyfter man kamratens hand upp i luften. Leken slutar när alla
händer är uppe i luften.
|
KASTA BOLL
Stå i en ring.
Ledaren i mitten. Ledaren kastar en boll till någon som får säga sitt
namn. Alla säger sedan namnet högt och försöker komma ihåg det.
Låt alla få bollen och säga sitt namn. Prova sedan att kasta bollen runt
och de andra deltagarna säger namnet på den som fått bollen.
|
|
Befria din kompis
Varje barn har en ärtpåse på huvudet och alla
får gå, springa runt, framåt, bakåt eller krypa på alla fyra. Om man tappar sin ärtpåse, blir man förstenad, en kompis som fortfarande
har sin
ärtpåse på huvudet kan befria genom att plocka upp ärtpåsen från golvet
och lägga tillbaka den på kompisens huvud.
|
|
Korv med bröd
Någon eller några är kullare.
När du blir kullad ställer du dig med
händerna i midjan och ropar: ”VARM KORV”. Du blir befriad när två
kompisar krokar in i dina armar och blir ditt ”korvbröd”.
Byt kullare efter en stund.
|
Häxan
Häxan jagar de andra, och alla som hon vidrör blir förstenade,
och måste stå orörliga.
De förstenade kan emellertid befrias om någon av de andra berör dem.
|
|
|
|