Start
Aktiviteter ute och inne
Favoriter
Intressen
I skog och
mark
Lilla
Anna-sagor
Matematiktips
Mer om mig
Mina stubbar
Mineral och
fossil
Mer
om bergarter, mineral och fossil
Rim och ramsor
Sagor
Sånger
Vill
du lära dig mer? |
|
Här har jag samlat
ihop olika mattesidor och sagosidor med anknytning till matematik som
man kan använda sig utav
i verksamheten.
|
|
Vad är matematik?
Mycket ryms inom begreppet matematik: |
- Såsom rumsuppfattning;
kroppsuppfattning, storlek, form och placering
- Sortera
- Klassificera
- Jämföra
- Mönster
- Geometriska objekt
|
- Mätning; längd, volym, vikt, tid,
temperatur,
area, vinklar
- Statistik
- Grundläggande taluppfattning
- Symboler, bilder och streck
- Siffror
- Problemlösning
|
Tidsord
Alltid, ibland, sällan och aldrig
Nu och sedan
I morgon, förrgår, igår och idag
En stund, snart, och nyss
OSV
|
Adjektiv
för att jämföra t.ex.:
Antal
Storlek
Vikt
Tjocklek
Längd
Höjd
Volym
Bredd
Ålder
OSV |
Lägesord
Förts och sist
I början och i slutet
Innanför och utanpå
Under och överst
Neråt och uppåt
Bakom och framför
Upp och ner
Mellan och bredvid
Nära och långt bort
Efter och före
OSV |
|
När kan man då använda
sig av allt detta?
Jo, vid: |
- Rutinsituationer
- Samling
- Rollek, drama och rörelse
- Konstruktionslek,
- Högläsning, berättande och sagor
- Sånger, rim och ramsor
- Pussel, spel och kort
|
- Experiment
- Historia
- Utelek, utemiljön, naturen
- Temaarbete
- Matlagning, bakning
- Hemma
|
|
Men varför ska vi då lära
barnen i förskolan matematik?
Jo, för att: |
- Utveckla deras språk och begreppsförråd
- Utveckla deras grundläggande
taluppfattning
- Locka fram deras nyfikenhet
- Skapa ett intresse för att undersöka,
fundera och diskutera
|
- Ge dem tilltro till det egna tänkandet
- De ska upptäcka matematikens användbarhet
och att den finns i vår vardag
- Utveckla deras kreativa och logiska
tänkande
- "Avdramatisera" matematiken
|
|
Matematiska aktiviteter
Ett sätt att konkret närma sig läroplanens mål är
att utgå från sex historiskt och kulturellt grundade aktiviteter.
Dessa aktiviteter kan fungera som struktur i olika sammanhang där
matematik kan urskiljas, undersökas och upplevas. Aktiviteterna ger
möjlighet att arbeta med alla mål i matematik i förskolan. De anger
i vilka situationer som barn och vuxna kan ha behov av att använda
bl.a. matematik. Detta innebär att dessa aktiviteter inte bara
anknyter till samtliga mål utan också till motiven för målen.
- Räkna
– Att systematiskt urskilja, jämföra, ordna och utforska
mängder av föremål. Utforska grundläggande egenskaper hos tal och
samband mellan olika tal för att ange ordning och antal. Skapa
representationer av resultat av undersökningar. Erfara tal med konkret
material, teckningar, bilder, diagram, ord och andra uttrycksformer samt
utveckla symboliskt tänkande.
- Lokalisera
– Att uppleva, jämföra
och karakterisera egenskaper hos rummet, inomhus, utomhus, i planerad
miljö och natur. Orientera sig i relation till omgivningen. Utveckla sin
kroppsuppfattning. Upptäcka och utforska egenskaper hos begrepp för
position, orientering, riktning, vinkel, proportion och rörelse. Skapa
representationer av sig själv och omgivningen med konkret material,
teckningar, bilder, ord och andra uttrycksformer samt utveckla
symboliskt tänkande.
- Mäta
–
Uppmärksamma och undersöka olika typer av egenskaper hos föremål och
fenomen, t.ex. storlek, temperatur, längd, bredd, höjd, vikt, volym,
hållfasthet och balans. Jämföra, ordna, bestämma och uppskatta
egenskaper samt se likheter och skillnader. Skapa
representationer av egenskaper och jämförelser med konkret material,
teckningar, bilder, ord och andra uttrycksformer.
- Konstruera
– Sortera och
karakterisera objekt med tanke på egenskaper som storlek, form, mönster
och samband. Formge och konstruera former och objekt med olika material.
Utforska egenskaper hos geometriska objekt som t.ex. cirklar, trianglar,
och rektanglar. Representera konstruktioner med avbildningar, ord och
andra uttrycksformer. Resonera kring egenskaper, perspektiv och
proportioner.
- Leka
–
Fantisera, uppfinna, uppleva och engagera sig i lekar med mer eller
mindre formaliserade regler. Leka tillsammans med barn och vuxna.
Resonera kring förutsättningar, strategier, regler, undantag, chans,
risk och gissningar.
- Förklara
– Utforska vägar för
att finna förklaringar på egna och andras frågor genom att
experimentera, testa, föreslå, förutsäga, reflektera, granska,
generalisera, argumentera och dra slutsatser. Uppleva, uppmärksamma och
resonera om orsak och verkan. Ge
förklaringar med konkret material, teckningar, bilder, ord och andra
uttrycksformer.
Utdrag från Utbildningsdepartementets promemoria
"Förslag till vissa
förtydliganden och kompletteringar av förskolans läroplan"
Här hittar ni den. |
|
I den reviderade läroplanen är utvecklingsmålen lite tydligare from 1 juli:
-
utvecklar sin förståelse för
rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder,
antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
-
utvecklar sin förmåga att
använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika
lösningar av egna och andras problemställningar,
-
utvecklar sin förmåga att
urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och
samband mellan begrepp,
-
utvecklar sin matematiska
förmåga att föra och följa resonemang,
Hos Nationellt Centrum
för Matematikutbildning
finns det mattebroschyrer för olika åldrar att ladda ned. Det finns tre häften.
(Kräver Acrobat Reader).
Barn
och matematik
|
|
Mattesånger |
Matematik på lätt sätt |
|
Matte och språkpåsar |
Räkneramsor, 1, 2, 3, 4, 5 |
|
Kan du räkna....... |
Sånger och ramsor om tid |
|
Fingerramsor |
Mattelek
utomhus |
|
Kan du räkna kor och
kråkor? |
Mattesagor |
|
Sagor som man kan
använda i matematiskt syfte |
|
Killingen som kunde räkna till 10,
antal, lägesord |
Lisen kan inte sova
antal |
|
Totte städar, lägesord |
Sagan om vanten
antal, volym |
|
Lilla Anna leker med bollen,
storlek och lägesord |
Det sitter en tiger i tekannan,
ålder |
|
Sagan om det lilla
loket, först och sist |
God natt alla djur,
rymd- volym |
|
Petter och hans fyra getter,
antal |
Sagan om det ulliga lilla fåret,
antal, ordningstal |
|
Lilla Anna, kom och hjälp!,
lägesord |
Lilla
Anna flyttar saker,
lägesord |
|
Prinsessan på ärten, lägesord, ordnings -följd
tal |
|
|
|
Andra sagor som
inte finns beskrivna på denna webbplats:
Lilla Annas mamma fyller år, lägesord, under, emellan,
överst. Hur många år fyller lilla Annas mamma?
Bockarna Bruse, storlek, lägesord
Bilarna Bruzzo, storlek, lägesord
Kalle går ut, ordningsföljd
Guldlock och de tre björnarna, storlek, lägesord
Ludde och någon, lägesord
Raska på, Alfons Åberg, tid, klockan
Sagan om den lilla gumman, lägesord, storlek
Säkert kan du komma på fler sagor med
matteord om du tar på dig dina "matteglasögon"!
|
|
|
Start | Mer om mig | Aktiviteter inne och ute | Favoritlänkar | Intressen | Lilla Annasagor | Mineral och fossil | Rim och ramsor | S a g o r | S å n g e r | Vill du lära dig mer? | Övriga aktiviteter | Matematiktips | Lpfö98 rev 2011 upplaga 2.pdf | Utbildningsdep. promemoria ang läroplan.pdf |
|