Start
Aktiviteter ute och inne
Barnintervjuer
Bullerdämpande
åtgärder
Favoriter
Intressen
I skog och
mark
Jämställdhetsarbete
Lilla
Anna-sagor
Lilla Annatema
Matematik
Mer om mig
Mina stubbar
Mineral och
fossil
Mer
om mineral och fossil
Mungymnastik
Rim och ramsor
Rut
Sagor
Sagotema
Samlingen
Språklekar
Språk
och mattepåsar
Sånger
Vad
gör de om dagarna?
Vill
du lära dig mer?
Våga vara dig själv
|
Här finns några förslag
till extra aktiviteter kring sagorna som man kan använda
till tema arbete eller varför inte en sagostig.
Förskolan skall sträva efter att varje barn
-
utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga
att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor,
argumentera och kommunicera med andra,
- utvecklar
sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande
egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för
mätning, tid och förändring,
- utvecklar intresse och förståelse
för naturens olika kretslopp och för hur människor,
natur och samhälle påverkar varandra,
- utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler
och deras kommunikativa funktioner,
- utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för
egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
|
|
Lantmusen och
Stadsmusen
Läs sagan och be sedan barnen hitta
på ett lämpligt fortskaffningsmedel åt de båda mössen, ett som speglar
deras livsmiljö. Sedan kan barnen få fundera ut vad mössen i de olika
miljöerna kan hitta för mat.
- Dela barnen i mindre grupper och låt
dem konstruera en farkost.
- De kan också hämta något att äta,
kottar eller frön t. ex., lika många som de är gamla.
|
|
Sagan om det lilla
loket SAGAN FINNS PÅ
Ingelas Lekstuga
Läs sagan och låt sedan barnen försöka
minnas vad de har sett för olika slags vagnar. Barnen kan sedan
gestalta dem i sångerna.
|
|
God natt alla djur
Läs sagan och låt sedan barnen se ut en
bra byggplats med tillgång till kojmaterial.
- Bygg en koja där alla får
plats.
- Vad drömmer de om?
|
|
Det var det fräckaste!
Läs sagan och låt sedan barnen fundera ut
vilka vilda djur som finns i er skog/ vilka djur de sett.
- Leta de olika vilda
djurens (som finns representerade i din skog)
spillning.
|
|
Killingen som kunde räkna till 10
Läs sagan och låt sedan barnen hämta
varsitt löv till experimentet "Hur många får plats".
- Ett experiment: Man behöver en skål
vatten, ett löv, och många små mynt t.ex. 50-öringar. Barnen får
gissa hur många mynt man kan lägga på lövet innan det sjunker.
|
|
Labolinas lina
Läs sagan och låt sedan barnen t.ex. gissa
ett avstånd på er gård mellan huset och gungställningen. Mät!
- Lägg ut en lång lina i en bana på
gården eller i skogen. Gå på linan och sjung "En elefant balanserade".
- Eller lägg garnet över stock och
sten, mellan träd, under grenar osv, som sen blir en
rörelsepromenad.
|
|
Lisen kan inte sova
Läs sagan och låt sedan barnen berätta vad
de har när de sover.
- Låt barnen göra mjuka bäddar åt
sig med skogens material, sjung någon godnatt visa.
|
|
Musen och äpplet
FINNS I EN SVENSK ÖVERSÄTTNING PÅ
Ingelas
Lekstuga.
Läs sagan och gör en samarbetsövning med
barnen, t.ex,
Knuten eller
Kanelbullen.
Jag har ett litet äpple som jag har
fått av mor, (händerna knutna mot
varandra) där inne tio kärnbarn bor.
(alla fingrarna upp) I vart och ett av rummen två kärnbarn sova får.
(tummarna ihop, pekfingrarna ihop osv) De ligger där och drömmer om sol och ljus och vår. (
armarna i en solbåge över huvudet)
Om du har ett äpple vill du dela det
med mig? I en äppelmelodi.
Eller vill du ha det goda äpplet för
dig själv? Och inte få nån melodi.
Dela med sig? Eller snåla? En vanlig
fråga får man tåla!
Om du har ett äpple vill du dela det
med mig? Eller tar du hela själv? Va!?
Äppelmelodin Här kan ni lyssna.
|
|
Petter och hans fyra getter
Läs sagan och låt sedan barnen blanda
grundfärger och se vad resultatet blir.
- Leta något rött, något blått,
något vitt och något gult, på förskolan eller i skogen.
|
|
Spöket Laban får en lillasyster
Läs sagan och låt sedan barnen leta upp
saker i dockvrån/ hemvrån som en mamma/pappa kan behöva till en
baby.
- Lek charader, låt ett av barnen härma
ett djur, de andra gissar vad han/hon föreställer.
|
|
Totte städar
Läs sagan och lek Gömma nyckeln med
barnen.
- Göm saker som barnen får leta efter,
använd t.ex. gröna saker, fyrkantiga saker, etc.
|
|
Sagan om vanten
Läs sagan och låt sedan
barnen berätta var de olika djuren i sagan egentligen har sin boplats.
-
En lek som vi lärde oss
på en studiedag.
Shanti Wittmar är upphovsman bakom den.
Lägg ut hopprep i olika geometriska former på marken eller använd en
gammal filt el liknande. Man behöver 3-4 former. Någon av formerna
bör vara så liten att endast några får plats.
Någon är häxa och säger så här:
"Häxan bräker, endast i triangeln är du säker".
Då gäller det för barnen att gå/springa till rätta formen, häxan tar
dem som är utanför. Leken håller på tills alla är tagna.
|
|