Sagotema

13-10-22

Start

Aktiviteter ute och inne

Barnintervjuer

Bullerdämpande åtgärder

Favoriter

Intressen

I skog och mark

Jämställdhetsarbete

Lilla Anna-sagor

Lilla Annatema

Matematik

Mer om mig

Mina stubbar

Mineral och
 fossil


Mer om mineral och fossil

Mungymnastik

Rim och ramsor

Rut

Sagor

Sagotema

Samlingen

Språklekar

Språk och mattepåsar

Sånger

Vad gör de om dagarna?

Vill du lära dig mer?

Våga vara dig själv
 

 

Här finns några förslag till extra aktiviteter kring sagorna som man kan använda
till tema arbete eller varför inte en sagostig.

Förskolan skall sträva efter att varje barn

  • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor,
    natur och samhälle påverkar varandra, 
  • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,
  • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,

Lantmusen och Stadsmusen   

Läs sagan och be sedan barnen  hitta på ett lämpligt fortskaffningsmedel åt de båda mössen, ett som speglar deras livsmiljö. Sedan kan barnen få fundera ut vad mössen i de olika miljöerna kan hitta för mat. 

  • Dela barnen i mindre grupper och låt dem konstruera en farkost.
  • De kan också hämta något att äta, kottar eller frön t. ex., lika många som de är gamla.

Sagan om det lilla loket               SAGAN FINNS PÅ Ingelas Lekstuga        

Läs sagan och låt sedan barnen försöka minnas vad de har sett för olika slags vagnar. Barnen kan sedan gestalta dem i sångerna.

God natt alla djur  

Läs sagan och låt sedan barnen se ut en bra byggplats med tillgång till kojmaterial.

  •  Bygg en koja där alla får plats.   
  • Vad drömmer de om?                                                                                   

Det var det fräckaste!

Läs sagan och låt sedan barnen fundera ut vilka vilda djur som finns i er skog/ vilka djur de sett.

  • Leta de olika vilda djurens (som finns representerade i din skog) spillning.

Killingen som kunde räkna till 10

Läs sagan och låt sedan barnen hämta varsitt löv till experimentet "Hur många får plats".

  • Ett experiment: Man behöver en skål vatten, ett löv, och många små mynt t.ex. 50-öringar. Barnen får gissa hur många mynt man kan lägga på lövet innan det sjunker.

Labolinas lina

Läs sagan och låt sedan barnen t.ex. gissa ett avstånd på er gård mellan huset och gungställningen. Mät!

  • Lägg ut en lång lina i en bana på gården eller i skogen. Gå på linan och sjung "En elefant balanserade".
  • Eller lägg garnet över stock och sten, mellan träd, under grenar osv, som sen blir en rörelsepromenad.

Lisen kan inte sova

Läs sagan och låt sedan barnen berätta vad de har när de sover.

  •  Låt barnen göra mjuka bäddar åt sig med skogens material, sjung någon godnatt visa.

Musen och äpplet
FINNS I EN SVENSK ÖVERSÄTTNING PÅ Ingelas Lekstuga.

Läs sagan och gör en samarbetsövning med barnen, t.ex, Knuten eller Kanelbullen

  • Ramsa:

Jag har ett litet äpple som jag har fått av mor,  (händerna knutna mot varandra) 
där inne tio kärnbarn bor.                  (alla fingrarna upp)
I vart och ett av rummen två kärnbarn sova får.   (tummarna ihop, pekfingrarna ihop    osv)
De ligger där och drömmer om sol och ljus och vår.  ( armarna  i en solbåge över huvudet) 

  • Sång Äppelmelodi:

Om du har ett äpple vill du dela det med mig? I en äppelmelodi.
Eller vill du ha det goda äpplet för dig själv? Och inte få nån melodi.
Dela med sig? Eller snåla? En vanlig fråga får man tåla!
Om du har ett äpple vill du dela det med mig? Eller tar du hela själv? Va!?
Äppelmelodin  Här kan ni lyssna.

Petter och hans fyra getter

Läs sagan och låt sedan barnen blanda grundfärger och se vad resultatet blir.

  •  Leta något rött, något blått, något vitt och något gult, på förskolan eller i skogen.

Spöket Laban får en lillasyster

Läs sagan och låt sedan barnen leta upp saker i dockvrån/ hemvrån som en mamma/pappa  kan behöva till en baby.

  • Lek charader, låt ett av barnen härma ett djur, de andra gissar vad han/hon föreställer.

Totte städar

Läs sagan och lek Gömma nyckeln med barnen.

  • Göm saker som barnen får leta efter, använd t.ex. gröna saker, fyrkantiga saker, etc.

Sagan om vanten

Läs sagan och låt sedan barnen berätta var de olika djuren i sagan egentligen har sin boplats.

  • En lek som vi lärde oss på en studiedag.
    Shanti Wittmar är upphovsman bakom den.
    Lägg ut hopprep i olika geometriska former på marken eller använd en gammal filt el liknande. Man behöver 3-4 former. Någon av formerna bör vara så liten att endast några får plats.
    Någon är häxa och säger så här:
    "Häxan bräker, endast i triangeln är du säker".
    Då gäller det för barnen att gå/springa till rätta formen, häxan tar dem som är utanför. Leken håller på tills alla är tagna.

Start | Mäster skräddare | den lilla hönan och vetekornet | Det sitter en tiger i tekannan | Det var det fräckaste | God morgon | Godnatt alla djur | Killingen som kunde räkna till 10 | Labolinas lina | Lantmusen och Stadsmusen | Lisen kan inte sova | Musen och äpplet | När jultomten blev sjuk | Petter och hans fyra getter | Prinsessan på ärten | Sagan om det lilla loket | Sagan om det ulliga lilla fåret | Sagan om pannkakan | Sagan om vanten | Sov gott pappa, sa Lilla Spöket Laban | Spöket Laban får en lillasyster | Totte hos doktorn | Totte städar | Tummen får en vän | Sagotema

Webbplatsen uppdaterades 13-10-22